Thursday, August 15, 2019

Cara Buat Racun Rumput Organik

Dah nak weekend kan ???
Mesti ramai yang cuti lepak-lepak sebelum gi jenjalan tu

Tertoleh lah tengok garden seciput dah mula tumbuh rumput lalang semula walau hari tu dah panggil orang mesinkan. Sekejap jer dah panjang.

Baru teringat hari tu ade simpan info buat Racun DIY. Boleh racun & matikan rumput dan lalang. Jom cikedout resepinya. Yang penting organic uuolsss

CARA BUAT RACUN RUMPUT SENDIRI DIRUMAH
================================

Usah gelabah, kalau tak suka guna racun herbisid macam paraquat, boleh buat herbisid organik sendiri dengan menggunakan bahan asas yang ada kat rumah.

Kau hanya perlukan cuka masakan dan sabun pencuci pinggan. Juga alat penyembur supaya senang kerja kau.

Tuang cuka masakan tu dalam alat penyembur, dan titiskan 3 atau 4 sudu besar sabun pencuci pinggan. Kemudian kau sembur sepuas hati.

Cuka masakan mengandungi asid asetik dan asid asetik ini sangatlah tidak ngam kepada kebanyakan jenis tumbuhan. Sabun pencuci pinggan tadi pula bertindak sebagai ejen pelekit yang memastikan cuka kau sembur tadi melekit elok pada tumbuhan tersebut.

Aku sembur sekali sahaja dan seminggu kemudian bila aku datang kembali, rumput liar yang hijau tadi dah jadi coklat (mati). Kerja kau seterusnya adalah bawa keluar cangkul dan kerjakan semua rumput tu. Tak susah mana pun sebab selepas seminggu akar rumput pun dah kering dan mudah dicabut.

Tak payah panggil Bangla datang meracun dan cabut rumput.

Lebihan cuka kau boleh guna untuk buat ikan masak cuka dan lebihan sabun pencuci kau guna untuk cuci pinggan (jangan kau belasah campur dalam ikan masak cuka tu pulak).

Kredit : LanskapMaximus


Wednesday, August 14, 2019

6 Tips Mudah Hasilkan Bunga Ros Lebat


Assalamualaikum,
Bersua kembali di alam maya hari ini.

Minat makin gebuzz gebuzz pasal rose.
Rajin pulak Kak Reen google segala ilmu.
So, Kak Reen kongsikanlah dengan pembaca pulakkan. Ilmu wajib dikongsi baru bermanfaat.




Setiap kali ke nurseri, mesti ramai yang geram tengok pokok ros yang berbunga lebat. Nak tak nak, tersangkut lah sepasu. Tapi, habis segala kudup bunga ros menjadi mekar, pokok sudah tidak mengeluarkan bunga lagi. Jika ada pun tak semeriah ketika dibawa pulang dari nurseri.

Ada orang kata tak bagi baja. Tapi, macam-macam baja dah di beri. Apa lagi yang perlu dilakukan. Hakikatnya, ros atau mawar memang tanaman yang mudah untuk di tanaman namun cerewet dan mudah mendapat ancaman penyakit. Azni A. R Azizan berkongsi cara untuk menghasilkan bunga ros yang meriumbun dengan mudah.

Artikel berkaitan:
7 Fakta Penting Peminat Tanaman Ros WAJIB Tahu
Ini Cara Pengurus Taman di Istana Buckingham Agar Mawar Sentiasa Sihat

Dulu kalau beli pokok bunga ros ni memang masa beli tu sahaja dapat tengok bunganya. Jangan kata nak tengok bunga, pokok dapat hidup pun dah cukup bertuah. Tapi lepas dapat petua dari cikgu sekolah dan saya cuba praktikkan memang menjadi-jadi pokok ros saya ni. Non stop blooming siap dapat buat anak pokok lagi

1. Buang daun-daun yang telah rosak dan mula kuning.
2. Bagi yang bunga dah berkembang mekar dan mula nak layu, ia perlu dicantas dan tanam pada tanah untuk hasilkan anak baru. Namun untuk hasilkan anak pokok, potonggan perlu disertakan dengan 3-5 helai daun dari bahgain bawah bunga
3. Gunakan baja dari kulit telur. Hancurkan kulit telur yang telah dibersihkan dan tabur pada pangkal pokok. Ia akan membekalkan kalsium dan menghasilkan daun yang bersaiz lebar

4. Sebaiknya, lakukan penamanan semula atau repotting dengan saiz pasu yang lebih besar untuk memberi keselesaan kepada akar pokok bergerak bebas. Kalau rajin, boleh pecah-pecahkan rumpun ros yang dibeli ini kerana kebiasaanya satu pasu yang dibeli dari nurseri mengandungi 3-4 pokok
5. Pastikan ros menerima pengamatan cahaya secara telus terutamanya di waktu pagi sekurang-kurangnya 6 jam sehari
6. Siraman perlu di lakukan sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Namun ketika musim hujan, pastikan medium tanaman kering sepenuhnya sebelum lakukan siraman. Jika masih lembap, tak perlu disiram

Saturday, August 10, 2019

Tips Doa Dari Surah Maryam


Assalamualaikum.
Perkongsian sari sahabat FB Puan Aminah

Dah lama saya janji nak tulis pasal TIPS Doa dari surah Maryam ,

Tapi saya bertangguh sampai dapat 'peringatan' berkali-kali dari Allah..

Tak de alasan lagi..
Maka hari ni saya kongsikan TIPS Doa Mustajab ni

Saya sendiri telah cuba berdoa guna kaedah ni dan mustajab dengan izin Allah.
.

Seorang sahabat saya ada berkongsi yang SISTEM BERDOA ni ada 2 cara.
Kita boleh pilih nak ikut cara Al Quran ajar atau berdoa ikut hukum alam.

Jika kita Berdoa ikut Al Quran ajar, maka Allah akan beri Rahmat Dia.

Berdoa ikut hukum Alam ni haram disisi ajaran Islam,

Berdoa ikut hukum alam ni tetap akan dapat tapi akan miss keberkatan..sebab tak ikut guideline Allah beri dalam Quran dan Sunnah .

Sebab tu kita tengok non muslim still dapat apa yang mereka minta, sebab sifat Allah sebagai Ar Rahman memang apply untuk semua mahluk dimuka bumi ni.

Tapi untuk orang yang beriman, Allah 'extend'kan kasih sayangNya maka Dia bersifat Ar Rahim pada hamba yang beriman.

Sebab sifat Ar Rahim Dia beri apa yang terbaik untuk kita, kadang ditangguhkan apa yang kita minta kerana Dia Al 'Alim yang tahu keperluan hambaNya.

Terharu kan dengan kasih sayang Allah pada kita?
Moga Allah pilih kita dikalangan hambaNya yang beriman.
.
.

Kenapa saya pilih berdoa ikut cara doa Nabi Zakaria ?

Sebab saya sangat terkesan bila baca ayat 2 Surah Maryam

ذِكْرُ رَحْمَتِ رَبِّكَ عَبْدَهُ زَكَرِيَّا

"(Ingatkan mereka) tentang rahmat Tuhan kamu kepada hamba-Nya, Zakaria,"

Dalam ayat ni Allah iktiraf Zakaria a.s sebagai عَبْدَهُ iaitu HambaNya.

Saya kira sebagai satu pengiktirafan tertinggi bila Allah acknowledge kita sebagai HambaNya..Petanda Allah redha dengan cara Nabi Zakariya meminta doa

Nak jadi 'HambaNya'?
Jom belajar doa cara Nabi Zakaria :

1) Gunakan suara yang lembut
*********************************

إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ نِدَاءً خَفِيًّا

"yaitu tatkala ia berdoa kepada Tuhannya dengan suara yang lembut."

Perkataan نِدَاءً ikut terjemahan ialah suara yang lembut dalam keadaan خَفِيًّا iaitu sunyi..ketika duduk seorang diri

2) Sebut KELEMAHAN diri ketika berdoa
******************************************

Ayat seterusnya Allah rekod Nabi Zakaria mengadu keadaan diri yang serba lemah, rambutnya putih beruban

قَالَ رَبِّ إِنِّي وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّي وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْبًا..

Dia berkata "Ya Tuhanku, sesungguhnya tulangku telah lemah dan kepalaku telah ditumbuhi uban, .."

Inilah pengakuan seorang hamba yang berTuhan
Dia mengakui kelemahan fisikal tubuhnya yang memerlukan Allah untuk tunaikan segala permintaan.

Ayat lain Nabi Zakaria menambah lagi :
وَكَانَتِ امْرَأَتِي عَاقِرًا..

"sedang isteriku seorang yang mandul.."

Nabi Zakaria megukuhkan lagi kelemahan perkahwinan dengan mengakui dihadapan Allah isterinya yang mandul.

Tertarik saya nak kongsikan dari segi linguistik ayat امْرَأَتِي

Allah pilih perkataan yang begitu tepat untuk gambarkan situasi Zakaria a.s ketika tu

Perkataan امْرَأَتِي iaitu biasa digunakan dalam Quran untuk menggambar perkahwinan yang ada masalah.

Contoh dalam Surah Tahrim Allah panggil isteri Nabi Nuh sebagai امۡرَاَتَ نُوۡحٍ kerana isteri Nabi Nuh seorang yang kafir,begitu juga isteri Nabi Lut a.s dipanggil امۡرَاَتَ لُوۡطٍ‌

Bukan perkataan 'zaujah' digunakan dalam situasi ni.

Apa yang kita boleh pelajari ialah mengadulah dengan jujur dihadapan Allah..segala masalah kita

Bukan saja-saja Allah rekod kisah doa Nabi Zakaria ni tau,
mesti untuk kita belajar dan amalkan

3) Hajat adalah kerana Allah dan Agama
*****************************************

Inilah klimaks dalam kisah doa Nabi Zakaria..

Untuk apa nak dapat anak? untuk apa nak ada duit?
untuk apa nak sihat?

Nabi Zakaria terus mengajar kita cara doa dimakbulkan segera:

وَإِنِّي خِفْتُ الْمَوَالِيَ مِنْ وَرَائِي وَكَانَتِ امْرَأَتِي عَاقِرًا فَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا

"Dan sesungguhnya aku khawatir terhadap mawaliku sepeninggalku,
sedang isteriku adalah seorang yang mandul,
maka anugerahilah aku dari sisi Engkau seorang putera, "

Baginda risaukan keadaan kaumnya bila dia meninggal nanti..
Dia risaukan kaumnya sesat bila tiada lagi nabi dikalangan mereka.

Zuriat diminta untuk sambung legasi dakwahnya.

Lalu Allah jawab dengan beri khabar gembira kedatangan soerang anak lelaki bernama Yahya.

Hajat untuk tujuan kebaikkan agama memang cepat Allah jawab dan beri.
Saya sendiri dah pernah cuba,mustajab dengan izin Allah..
Ini formula doa mustajab dari Quran !

4) Rahmat turun bersama nikmat zuriat
*****************************************
Nabi Zakaria bukan saja dapat anak, tetapi Allah turunkan lengkap dengan pakej lain.

Allah sebut dalam AL Quran Nabi Yahya seorang yang:
+berhikmah dari kecil (وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا)
+lemah lembut حَنَانًا
+taat pada ibu ayah وَبَرًّۢا بِوَٰلِدَيْهِ

Rujuk ayat 12-14 Surah Maryam untuk lihat ciri-ciri anak soleh yang ada pada Yahya a.s

Inilah RAHMAT Allah yang turun ketika Dia mengabulkan hajat HambaNya

Diminta ialah zuriat, tapi bila Dia berkenan dengan cara kita berdoa ..Dia akan beri lebih..Inilah RAHMAT untuk orang yang beriman.

Kesimpulannya tiada yang lebih baik dari cara berdoa para Nabi yang diajar dalam Quran .

Moga Allah pilih kita sebagai HAMBANYA dan dimasukkan ke dalam syurga nanti..Allhuma Amin .

Silakan 'SHARE' supaya lebih ramai dapat beramal dengan cara berdoa yang sahih dari Quran .

Diizinkan untuk copy paste juga untuk sebaran.

*kupasan ilmu dari kelas Tafsir Surah Maryam oleh Syeikh Yahya Ibrahim

#quranicparenting

Friday, August 09, 2019

Cintaku Pada Ros Menguntum Kembali

Selamat bersua kembali viewers.

Suatu ketika dahulu cintaku tertumpah pada alam flora.
Pokok-pokok dan bunga-bunga.
Suka berkebun, bercucuk tanam.
Sampai terjun ke dunia bisnes online berjualan bunga ros jepun dulu.

Tetapi, cinta itu kemudian lenyap.
Padam, hilang.
Mood hilang entah ke mana.

Mungkin semasa kesibukan menguruskan arwah ibu mertua, pokok-pokok bunga banyak terbiar.
Tak sempat bersiram dan jaga dengan sempurna.
Akhirnya semua mati.

Tak kisahlah semua tu asalkan ibu mertua sihat kembali.
Namun takdir Allah, ibu mertua dijemput ilahi tanggal 5hb November 2014.
Syukurlah selama dia sakit Kak Reen, Hubby dan adik ipar menjaga segala keperluannya.

Selepas arwah pergi, mood masih down.
Tak rasa semangat pun nak berkebun.
Tak ada hati pun nak tengok pokok.

Tapi itulahhhh,
Rumah yang sebelumnya banyak pokok dan dipenuhi bunga berkembangan tetiba rasa tak ceria.

Tetiba dapat semangat baru.
Pelan-pelan ambik mood berkebun kembali.
Cari benih-benih pokok semula termasuk sayuran.

Syukur Alhamdulillah.
Hubby macam memahami sangat bila hadiah birthday pun dia hadiahkan pokok ros.

Bahagia sangat rasanya.
Tenkiuu sayang. 

Ini Ros Merah "Red Chillie" namanya sempena birthday tahun lepas.
Ros merah warna favourite Kak Reen.

Dek kerana itu, Kak Reen mula mengumpul kembali roses dan makin penuh sudah laman comelku.













Thursday, August 08, 2019

Resepi Oden Ala Family Mart

Jalan-Jalan Di FB tadi, terjumpa resepi sedap nie.

So Kak Reen sharelah dengan korang.
Sedappp tauuuu.

😀😀😀

Bahan-bahan :-
👉🏻 Perencah Tomyam Kung Adabi- 1paket
👉🏻 Perencah Tomyam Biasa Adabi- 1paket
👉🏻 Perencah Asam Pedas Adabi- 2 paket (nk bg kuah pekat sikit)
👉🏻 Kiub pati ayam - 1 pcs
👉🏻 Bahan Oden (guna steamboat choice je mcm2 ada dlm tu
👉🏻 sosej
👉🏻 steamboat fish bean curd ( puchok)
👉🏻 Udang (optional)
👉🏻 Sayur brokoli & cendawan enoki
👉🏻 Garam (optional)
👉🏻 Limau nipis (optional)

Cara-cara 👇🏻
- Didihkan air dalam periuk
- Masukkan kedua-dua perencah tomyam, asam pedas & kiub pati ayam tomyam ke dalam air mendidih
- Boleh perasakan dgn garam dan perah limau nipis jika tak cukup rasa
- Masukkan bahan-bahan steamboat yg telah dicucuk, udang dan sayur ke dalam kuah sehingga masak & sedia untuk dimakan

Selamat Mencub

Kredit: Azmiza Osman





Tuesday, August 06, 2019

Motivasi Pagi Selasa

Pesan pada diri

"Kalau kita inginkan yang terbaik, selalulah memberi yang terbaik. Walaupun kita bukan yang terbaik, berusahalah!!!!"

Rezeki pagi ini.

Chicken Spagetti Aglio Olio homemade cooked by adik bujang kat opismate nie. Sedappp betul air tangan adik bujang kita. Memang bertuah le esok-esok bakal wife dia coz imam dia pandai masak. Hajat hati nak sarapan biskut, tapi Allah hantar rezeki lain.
Syukur Alhamdulillah.

Assalamualaikum
Morning sahabat
❤️❤️❤️

#KakReenSuweet
Feeling betul-betul jadi kenyataan pagi nie

Cara Buat Racun Rumput Organik

Dah nak weekend kan ??? Mesti ramai yang cuti lepak-lepak sebelum gi jenjalan tu Tertoleh lah tengok garden seciput dah mula tumbuh rumpu...