Teman-Temanku

Tuesday, April 30, 2013

Amalan Bismillah 5

Salam semua teman-teman.

Sedikit ilmu untuk dikongsi dan diamalkan bersama.

Bahaya Membunuh Lipas







Salam semua.

Selamat bertemu kembali. Info ini sangat berguna untuk Reen kongsikan dengan semua teman-teman di luar sana.

Seperti kita tahu, lipas ada dimana-mana. Di rumah, dapur, dalam almari, longkang, kat kedai & merata-rata tempat. Namun ramai yang tidak tahu, bahawa membunuh lipas itu banyak mendatangkan bahaya kepada kesihatan kita.

Bila anda melihat binatang lipas di rumah, jangan anda memukulnya sampai mati kera isi perut lipas sangat bahaya.

Dalam perut Lipas terd
apat cacing halus/lembut yg akan hidup meskipun diluar dari tubuh lipas. Bila cacing ini sudah berada di luar dari tubuh lipas (perut) dia akan bergerak untuk mencari tempat baru.

Cacing ini bentuknya sangat pendek, halus dan lembut akan terlihat pada mata kasar bila jarak pandang sekitar 10-20cm.

Cara nak tengok lipas ni, letak isi perut lipas di atas kertas hitam atau cermin.. Nanti cacing perut lipas akan bergerak2.

Sangat berbahaya apabila cacing ini sampai menyentuh kulit tubuh kita (terutama kaki) karena dapat masuk melalui pori-pori kulit atau bila ada luka terbuka pada kulit luar.

Sunday, April 28, 2013

Bantal Burung Hantu - DIY

Salam uols...


Cantik tak burung hantu nie...???? Siap buat bantal lagi. Kalau suka jom jahit okey...Boleh guna lebihan perca-perca kain. Nak besar mana ikut suka.Happy sewing.

Foto & design ehsan dari teman FB




Ayat Pendinding Rumah

Salam teman-teman.

Pepagi di hari cuti... dapat la bersantai kejap sambil tunggu kain dicuci oleh awek Jepun. Sempat la... masuk FB & update blog. 

Hari ini Reen nak kongsikan info yang sangat berguna untuk kita semua. Info ini dipetik dari FB. Mari kita amalkan bersama moga mendapat keberkatan. Amin.





Liked · 12 hours ago 

Dari Ibnu Masud dari Rasulullah SAW bersabda:

Sesiapa membaca sepuluh ayat :

* Empat ayat dari awal Surah Al-Baqarah (1-4)
* dan ayatul Kursi dan dua ayat selepasnya Al- Baqarah( 255-257 )
* dan penutup surah Al-Baqarah (284-286)

Nescaya syaitan tidak masuk dalam rumah hingga pagi.





Saturday, April 27, 2013

3D Heart Deco

Salam teman-teman maya.

Salah satu dekorasi yang menarik untuk dicuba.

Penuh bilik dengan hati berbunga-bunga.




Fadhilat Potong Kuku

Salam semua teman-teman alam maya.



Sesiapa yang mengerat kukunya pada:

Hari Sabtu: keluar dari tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit
Hari Ahad: Keluar kekayaan masuk kemiskinan
Hari Isnin: keluar daripadanya gila dan masuk sihat
Hari selasa: keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit
Hari Rabu: keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan
Hari Khamis: keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit
Hari Jumaat: keluar daripadanya dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala

Jadi, kerat kuku bukan sebarang kerat tapi ada kaedahnya. walaupun hanya kuku tapi adalah sebahagian daripada badan kita yang perlu kita hormati. Misalnya kerat kuku ada adabnya selain mengikut hari, kita juga perlu buang kuku itu pada tempat yang tidak kotor, sebagaimana yang diajar..seeloknya kita membuang ke tanah kerana kita juga berunsur tanah. Bukannya tong sampah sekali pun tong sampah itu bersih...



Friday, April 26, 2013

Neck Pillow - DIY


Salam semua teman-teman alam maya. Jom malam nie kita belajar macam mana nak uat Neck Pillow. Boleh digunakan oleh kita semasa dalam kereta terutama ketika berjalan jauh.Kalau nak deko cantik-cantik boleh la design kartun kesukaan masing-masing.

Selamat mencuba.

Wednesday, April 24, 2013

Menangis - Fakta Sains Dan Psikologi

Salam uols semua .... kita bertemu lagi.

Menangis... orang kata kalau kita menangis.. kita ni lemah... ye la... sikit-sikit nangis. Gembira nangis, sedih nangis, ketawa nangis terutamanya orang pompuan.

Namun mungkin kita tidak tahu... bahawa kaum Adam juga menangis. Mengikut fakta... menangis sebenarnya tidak salah dan baik untuk kehidupan seorang manusia.

Tuesday, April 23, 2013

Jom Buat Kura-Kura

Salam semua...

Masa melayari internet semalam, jumpa tutorial ni... sangat cute. Jom try buat... kalau besar boleh jadi penyu buat throw pillow sambil lepak depan tv. Teknik jahitannya sangat simple.
Jom try.


Sunday, April 21, 2013

Kunci-Kunci Kebahagiaan

Salam teman-temanku.

Berkongsi info yang sangat berguna. Kekadang sebagai manusia kerdil Kita juga alpa..


10 JENIS UBAT DARI LIMAU KASTURI

 Assalamualaikum uols... selamat berhujung minggu.
Dihujung-hujung minggu begini... even bercuti banyak benda nak kena settle. 
Reen pun sama, lepas hubby breakfast dan keluar pergi keja sambil tunggu baju dalam mesin tengah nak spin sempat la masuk FB kejap. 

Ada info yang di share oleh kawan Reen, so Reen ank kongsikan dengan anda.




1 . ubat batuk
limau+kicap+garam = minom setiap pagi and malam …batuk akan beransur pulih

2 . ubat demam
Petiklah 2-4 genggam daun limau nipis. Rebus dengan 2 hingga 4 gelas air. Gunakan air rebusan ini untuk menuam pesakit yang demam. Caranya dengan membasuh kain pada air rebusan dan diperas, lalu ditempelkan pada dahi pesakit.

3. ubat ketiak
Siapkan limau nipis yang dicampur kapur sirih. Setelah mandi, sapukan campuran ini pada ketiak dan biarkan beberapa waktu sebelum dibasuh. Lakukan pagi dan petang.

4 . ubat pening kepala
Ambil sebiji limau kasturi dan potong sedikit di bahagian atasnya. Kemudian, picit kulit limau kasturi tadi sehingga cecairnya keluar. Pastikan anda menghalakan cecair tu ke arah hidung semasa ia terpancut.

5 . ubat lelah
Ambil sesudu madu. Kalau boleh madu asli. Kemudian, campurkan dengan 5 titik jus limau kasturi.Minumlah campuran madu dan jus limau kasturi tadi.Anda boleh meminumnya pada bila-bila masa walaupun ketika tak mengalamilelah. Tapi cukuplah anda mengamalkan cara ini seminggu sekali.

6 . ubat kurus
Perahan limau nipis yang dicampur dengan teh tanpa gula dan diminum setiap hari. Sebaik-baiknya biarlah teh yang diminum itu teh panas suam, kesannya lebih cepat. Amalkan meminum air ini dan insya-Allah perut anda yang buncit akan menjadi kempis dan kemas semula.

7 . ubat kelemumur
Biasakan mencuci rambut dengan beberapa helai daun rambutan yang diramas bersama setengah cawan air hingga mengeluarkan lendir. Kemudian bancuh sebati lendir daun rambutan bersama dua cawan santan dan sebiji air limau nipis. Lumur pada seluruh kepala dan balut menggunakan tuala lembap. Biar sebentar sebelum dibilas bersih, Lakukan seminggu sekali.

8 . ubat hilang minyak pada baju
Perahkan sebiji limau kasturi ke dalam piring.Campurkan perahan limau kasturi tadi dengan sedikit garam.Kemudian, gosokkan campuran di atas pada bahagian pakaian yang terkena minyak.Lepas dah gosok, biarkannya selama 5 hingga 10 minit. Kesan minyak tu akan hilang nanti.Akhir sekali, barulah anda basuh pakaian tadi bersama dengan pakaian lain macam biasa.

9 . ubat wangi rambut
Ambil beberapa biji limau nipis & hiris2kan. Kemudian gosokkan ke seluruh kepala. Biarkan beberapa minit, kemudian barulah cuci hingga bersih. Selain mewangikan rambut, limau nipis juga boleh menghilangkan rasa pening & menyejukkan kepala.

10 . ubat kilatkan cermin mata
Cermin mata selalu kabur warna kerana terkena peluh disekitar mata atau hidung. Cuba petua ini bagi mengatasi cermin mata anda jelas lebih lama. Cuci & gosokkan sedikit limau pada kacanya. Bilas bersih2 kemudian lap dgn kain bersih atau tisu. Hasilnya cermin mata lebih kuat & jelas lebih lama.

Saturday, April 20, 2013

Doa Untuk Ibu Bapa

 Salam semua teman-teman alam maya.

Reen rasa semua orang tahu mengenai doa ini. Namun tak salah jika kita saling ingat mengingati. Semoga mendapat keberkatan dari Allah s.w.t.. Amin.

Al-Quran itu Penawar...10 Surah dapat Menghalang daripada 10 ujian Besar Allah.


10 Surah dapat Menghalang daripada 10 ujian Besar Allah.

1- Surah Al-Fatihah dapat memadam kemurkaan Allah SWT.
2- Surah Yasin dapat menghilangkan rasa dahaga atau kehausan pada hari Kiamat.
3- Surah Dukhan dapat membantu kita ketika menghadapi ujian Allah SWT pada hari kiamat.
4- Surah Al-Waqiah dapat melindungi kita daripada ditimpa kesusahan atau fakir.
5- Surah Al-Mulk dapat meringankan azab di dalam kubur.
6- Surah Al-Kauthar dapat merelaikan segala perbalahan.
7- Surah Al-Kafirun dapat menghalang kita daripada menjadi kafir ketika menghadapi kematian.
8- Surah Al-Ikhlas dapat melindungi kita daripada menjadi golongan munafiq.
9- Surah Al-Falq dapat menghapuskan perasaan hasad dengki.
10- Surah An-Nas dapat melindungi kita daripada ditimpa penyakit was-was.

Thursday, April 18, 2013

Doa Pembuka Apa Yang Tertutup

Salam semua... bertemu kembali di siaran alam maya.
Semasa membuka FB tadi Reen terjumpa ayat ni yang disharekan oleh seorang teman. Jadi Reen pun nak sharekan dengan kengkawan semua. Mari kita amalkan semoga mendapat berkat. Amin.




DOA PEMBUKA

Bagus diamalkan untuk :

1) Hati yang tertutup untuk melakukan amal soleh & amal jariah...
2) Hati yang tertutup untuk menerima nasihat...
3) Pintu rezeki yang dirasakan seperti tertutup...
4) Minda @ akal yang dirasakan seperti tertutup...
5) Hati yang tertutup utk berkahwin...

Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Sesungguhnya telah diturunkan kepadaku pada waktu malam sebuah Surah yang aku cintai lebih dari dunia ini dan isinya.”

Pada riwayat yang lain, “yang lebih aku cintai daripada apa yang disinari oleh cahaya matahari.”

Dan kemudian baginda membaca: “Innaa fatahnaa laka fatham mubiinaa (ayat pertama Surah al-Fath).”

(Riwayat Bukhari)

Wednesday, April 10, 2013

Christia obcordata 'Stripe' akan Butterfly Leaf Plant, Iron Butterfly, Butterfly Stripe or Swallowtail

Salam semua.. kita bertemu lagi. Semasa before CNY ari tu.. Reen & hubby ada gi jenjalan kat nursery... sebenarnya nak cari pokok anggur untuk ayah Reen...

Kita ronda-ronda dan akhirnya kami berdua sampai kat Lee Nursery dekat dengan Mengkuang Dam. Masa jalan-jalan cari pokok Reen terjumpa pokok ni. Dek keran tertarik dengan bentuk daunnya.. Reen pun beli...Jom layan foto-foto pokok ni. Daunnya macam rama-rama.

Scientific Name: Christia obcordata 'Stripe'
Common Name: Butterfly Leaf Plant, Iron Butterfly, Butterfly Stripe or Swallowtail
Family Name: Leguminosae
Origin: Ryuku Islands & Taiwan









Tuesday, April 09, 2013

Khasiat Air Kelapa





Many studies have shown that the antiviral, antibacterial, anti-inflammatory and antioxidant activity of Coconut Water may help with a number of minor to severe health conditions. This nutrient rich drink has been used to regulate blood pressure, blood sugar, and cholesterol levels, and it has been found to boost energy levels and increase metabolism in the human body. Other conditions that it has been found to be effective at treating include stomach flu, dysentery, indigestion, constipation, intestinal worms, cholera, urinary abnormalities, urethral stone, malfunctioning kidneys, dry and itchy skin, age spots, and wrinkles.

Read more:http://www.homeremediesweb.com/coconut-


Saturday, April 06, 2013

Herba Penyembuh Dari Dapur

Salam ceria. Selamat bertemu kembali.

Semua orang tahu herba masakan sangat penting dlam menambah rasa di dalam makanan yang kita masak. Namun kita mungkin tidak tahu bahawa herba dari dapur juga mempunyai nilai estetika yang sangat tinggi untuk perubatan.

Berikut adalah herba-herba yang boleh kita gunakan sebagai remedi untuk perubatan. Selamat mencuba.

Friday, April 05, 2013

6 KEBAIKAN MANDI SEBELUM SUBUH



Menurut kajian sains, kandungan gas ozon pada waktu pagi lebih tinggi dari waktu lain. oleh itu, gas ozon ini juga amat penting untuk tubuh badan anda. jika anda mandi sebelum waktu subuh, ia bukan sahaja membersihkan malah memberikan kesegaran dan manfaat untuk tubuh badan anda. antara manfaatnya ialah :

1. Kulit lebih lembut dan halus
pada waktu pagi selalunya anda akan memasang "water heater" untuk mendapatkan air yang hangat dan menghilangkan kesejukan. selepas ini, jika anda memiliki lingkaran hitam di bawah mata, mandi menggunakan air sejuk dapat mengurangkan kegelapan pada bawah mata. begitu juga dengan kuku, ia akan menjadi lebih sihat, kuat dan tidak mudah retak. kulit pula menjadi lebih lembut dan halus.

2. Melancarkan peredaran darah
jika peredaran darah anda lancar maka tubuh badan anda akan menjadi lebih sihat dan bertenaga. malah anda juga boleh melakukan aktiviti seharian tanpa rasa letih.

3. Meningkatkan kesuburan
kesihatan tubuh badan manusia akan mendapat reaksi yang positif apabila anda mandi pada waktu pagi. ia dapat meningkatkan hormon testosteron pada lelaki dan hormon estrogen untuk wanita.

4. Mengurangkan risiko darah tinggi
untuk anda yang memiliki penyakit darah tinggi, mungkin ini merupakan salah satu cara untuk anda mengurangkan penyakit anda. Insya ALLAH, dengan izin ALLAH, jika ia diamalkan selalu, penyakit anda akan pulih.

5. Mengurangkan tekanan serta tenang
air yang sejuk akan melancarkan kembali peredaran darah setelah lama berbaring. buat anda yang mengalami depresi, inilah cara yang terbaik utk anda menghilangkannya. oleh itu, ubahlah tabiat kpd mandi pagi sebelum subuh.

6. Meningkatkan sel darah putih
mandi dengan air sejuk, ia akan meningkatkan sel darah putih di dalam tubuh badan. apabila sel darah putih banyak, maka daya tahan penyakit dan tubuh badan boleh melawan virus. oleh itu, anda tidak mudah untuk dijangkiti dengan sebarang penyakit


Sumber : FB Pakar Dari Hati

Khasiat Buah Manggis


Kebaikan Minum Air Lemon



Thursday, April 04, 2013

Doa Memohon Dihindari Sifat Malas



Teknik Urutan Bayi

Assalamualaikum.. selamat bertemu kembali. 


Pernah dengar Bayi sangat selesa apabila diurut oleh ibu atau bapanya?? Berikut Teknik urutan yang sesuai untuk si Manja anda =)

Selamat Mencuba!





1. Kaki

Urut menghala menjauhi jantung dengan usapan bentuk C.
Urutan bermula di buku lali, bergerak ke paha dan balik ke buku lali. Bengkok dan luruskan kaki bayi serta buat pergerakan seperti mengayuh dan lakukannya secara pelahan-lahan. Buat latihan jari dengan membengkok dan meluruskan setiap jari supaya semua sendi digerakkan. Tolak sedikit jari ke belakang perlahan-lahan.

2. Perut

Pijatan I LOVE U. Gunakan dua tau tiga jari, yang membentuk I-L-U daripada arah bayi. Bila dari posisi kita membentuk I-L-U terbalik.
Urut kiri bayi dari bawah ke atas (huruf I). Urut melintang dari kanan bayi ke kiri bayi,kemudian turun ke bawah (huruf L).Urut dari kanan bawah bayi, naik ke kanan atas bayi, melengkung membentuk U dan turun lagi ke kiri bayi.
Semua gerakan berakhir di perut kiri bayi.

3. Tangan
Ulang proses sama seperti mengurut kaki.

4. Dada

Urut dengan menggunakan tapak tangan. Urut ke arah keluar (melintang) dari tengah dada menghala ke atas sehingga ke bahu dan turun ke tulang rusuk.

5. Muka

Membuat urutan secara bulatan kecil pada kulit kepala. Urutan ini juga boleh dilakukan ketika mandi dan memakai syampu. Usap dahi, keliling mata dan kening. Urut pipi dan usap secara melintang dari tulang pipi ke telinga. Urut secara bulatan di bawah dagu, keliling telinga dan tengkuk. Urut perlahan-lahan dengan memberi sedikit tekanan. Cara ini akan membuatkan bayi berasa lebih selesa.

6. Belakang badan

Anda perlu tiarapkan bayi anda. Gunakan minyak dan urut belakang badan dari atas tulang belakang hingga ke pangkal punggung menggunakan kedua-dua tangan. Buat urutan secara bulatan dari bahu, turun ke badan-punggung, paha dan kaki.

7. Bahu

Urut bahu menggunakan tapak tangan dan akhiri dengan satu usapan panjang dari bahu ke kaki.

Urutan ini mengambil masa antara 20 hingga 30 minit dan bayi akan lebih tenang serta segar apabila diurut.

Cara Paling Mudah Khatam Al-Quran

Salam semua. Bersua kita kembali.

Jom kita sama-sama amalka. Amin.

15 RAHSIA KEAJAIBAN KAABAH YANG PERLU DIKETAHUI


ASSALAMUALAIKUM.WRH.WBT
BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM

15 RAHSIA KEAJAIBAN KAABAH YANG PERLU DIKETAHUI

Berikut 15 perkara merupakan keajaipan yang kurang diketahui ramai tentang struktur Kaabah dari sudut sains :

1. Mekah adalah kawasan yang mempunyai graviti paling stabil.

2. Tekanan gravitinya tinggi, dan di situlah berpusatnya bunyi-bunyian yang membina yang tidak boleh didengar oleh telinga.

3. tekanan graviti yang tinggi memberi kesan langsung kepada sistem imun badan untuk bertindak sebagai pertahanan daripada segala serangan penyakit.

4. graviti tinggi = elektron ion negatif yang berkumpul di situ tinggi.

5. Apa yang diniatkan di hati adalah gema yang tidak boleh didengar tetapi boleh dikesan frekuensinya. Pengaruh elektron menyebabkan kekuatan dalaman.kembali tinggi, penuh bersemangat untuk melakukan ibadat, tidak ada sifat putus asa, mahu terus hidup, penyerahan diri sepenuhnya kepada Allah.

6. Gelombang radio tidak boleh mengesan kedudukan Kaabah.

7. Malah teknologi satelit pun tidak boleh meneropong apa yang ada di dalam Kaabah. Frekuensi radio tidak mungkin dapat membaca apa-apa yang ada di dalam Kaabah kerana tekanan graviti yang tinggi.

8. Tempat yang paling tinggi tekanan gravitinya, mempunyai kandungan garam dan aliran anak sungai di bawah tanah yang banyak. Sebab itulah jika bersembahyang di Masjidilharam walaupun di tempat yang terbuka tanpa bumbung masih terasa sejuk.

9. Kaabah bukan sekadar bangunan hitam empat persegi tetapi satu tempat yang ajaib kerana di situ pemusatan tenaga, graviti, zon magnetisme sifar dan tempat yang paling dirahmati.

10. Tidur dengan posisi menghadap Kaabah secara automatik otak tengah akan terangsang sangat aktif hingga tulang belakang dan menghasilkan sel darah.

11. Pergerakan mengelilingi Kaabah arah lawan jam memberikan tenaga hayat secara semula jadi daripada alam semesta. semua yang ada di alam ini bergerak mengikut lawan jam, Allah telah tentukan hukumnya begitu.

12. Peredaran darah atau apa saja di dalam tubuh manusia mengikut lawan jam. Justeru dengan mengelilingi Kaabah mengikut lawan jam, bermakna peredaran darah di dalam badan meningkat dan sudah tentunya akan menambahkan tenaga. Sebab itulah orang yang berada di Mekah sentiasa bertenaga, sihat dan panjang umur.

13. Manakala bilangan tujuh itu adalah simbolik kepada tidak terhingga banyaknya. Angka tujuh itu membawa maksud tidak terhad atau terlalu banyak. Dengan melakukan tujuh kali pusingan sebenarnya kita mendapat ibadat yang tidak terhad jumlahnya.

14. Larangan memakai topi, songkok atau menutup kepala kerana rambut dan bulu roma (lelaki) adalah ibarat antena untuk menerima gelombang yang baik yang dipancarkan terus dari Kaabah. Sebab itu lah selepas melakukan haji kita seperti dilahirkan semula sebagai manusia baru kerana segala yang buruk telah ditarik keluar dan digantikan dengan nur atau cahaya yang baru.

15. Selepas selesai semua itu barulah bercukur atau tahalul. Tujuannya untuk melepaskan diri daripada pantang larang dalam ihram. Namun rahsia di sebaliknya adalah untuk membersihkan antena atau reseptor kita dari segala kekotoran supaya hanya gelombang yang baik saja akan diterima oleh tubuh.


"Semoga dengan serba sedikit perkongsian ini dapat memberikan kita manfaat bersama
إن شاء الله

(Peringatan buat diriku sahabat muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah serta umat yang dirindui Rasullullah)




Wednesday, April 03, 2013

DIY - PENGIKAT LANGSIR



Semasa berFB semalam Reen terjumpa idea dekorasi rumah yang kita boleh buat bersama dengan menggunakan CD terpakai. Rasa-rasanya banyak CD calar yang sudah tidak boleh digunakan lagi. Apa kata dengan CD terpakai tersebut kita olahkah menjadi sesuatu yang sangat marvelous...

Jom try ok..Stepnya ikut gambar & hiaslah ikut kreativiti cik kak... cik kak.. ye.

Tuesday, April 02, 2013

LOVE SHAPE BEKAS SIMPAN BARANG - DIY



Jom kita try buat bekas love shape ini. Semua barang ada disekeliling kita. Cuma perlukan :

1. Kotak terpakai (potong bentuk love, saiz ikut suka yer)
2. Lidi sate
3. Benag
4. Manik
5. Renda hiasan

Akhirnya buatlah ikut kreativiti masing-masing. Selamat mencuba.