Teman-Temanku

Sunday, March 31, 2013

JOM BELAJAR MEMBUAT PERANGKAP NYAMUK






KESIHATAN ADALAH SEGALANYA! - JOM BELAJAR MEMBUAT PERANGKAP NYAMUK YANG MUDAH DAN MENENTANG NYAMUK AEDES DAN DENGGI.


Apa yang kita perlukan ialah:

200 ml air
50 gram gula perang,

1 gram yis ( yis ibu roti, boleh dibeli di pasar raya ) dan
1 botol plastik 2-liter.

Bagaimana caranya:

1. Potong botol plastik (jenis PET) pada separuh. Simpan bahagian leher

2. Campurkan gula perang dengan air panas.


Biarkan sejuk. Apabila sejuk, tuangkan di separuh bahagian bawah botol.

3. Tambah yis. Tidak perlu untuk bergaul. Ia akan menghasilkan karbon dioksida.

4. Letakkan bahagian corong, terbalik, ke dalam separuh botol tadi.

5. Bungkus botol dengan sesuatu yang hitam, dan letakkan di beberapa sudut rumah anda.

Dalam masa dua minggu, anda akan melihat jumlah nyamuk dan nyamuk yang mati di dalam
botol.
Di samping membersihkan rumah , tapak pembiakan nyamuk dan nyamuk, kita boleh 


menggunakan kaedah ini dalam: Sekolah, taska, Hospital,kedai, ladang, dan lain-lain.



Wednesday, March 27, 2013

40 Tips for Happy Health Life

Salam Ceria. Selamat bersua kembali.
Ini ada info yang Reen rasa bagus untuk dikongsi bersama.





40 Tips for Happy Health Life - MUST READ & SHARE



Health:
1. Drink plenty of water.
2. Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dinner like a beggar.
3. Eat more foods that grow on trees and plants, and eat less food that is manufactured in plants.
4. Live with the 3 E’s — Energy, Enthusiasm, and Empathy.
5. Make time for prayer and reflection
6. Play more games.
7. Read more books than you did in 2012.
8. Sit in silence for at least 10 minutes each day.
9. Sleep for 7 hours.


Personality:
10. Take a 10-30 minutes walk every day —- and while you walk, smile.
11. Don’t compare your life to others’. You have no idea what their journey is all about.
12. Don’t have negative thoughts or things you cannot control. Instead invest your energy in the positive present moment.
13. Don’t over do; keep your limits.
14. Don’t take yourself so seriously; no one else does.
15. Don’t waste your precious energy on gossip.
16. Dream more while you are awake.
17. Envy is a waste of time. You already have all you need.
18. Forget issues of the past. Don’t remind your partner with his/her mistakes of the past. That will ruin your present happiness.
19. Life is too short to waste time hating anyone. Don’t hate others.
20. Make peace with your past so it won’t spoil the present.
21. No one is in charge of your happiness except you.
22. Realize that life is a school and you are here to learn. Problems are simply part of the curriculum that appear and fade away like algebra class but the lessons you learn will last a lifetime.
23. Smile and laugh more.
24. You don’t have to win every argument. Agree to disagree.


Community:
25. Call your family often.
26. Each day give something good to others.
27. Forgive everyone for everything.
28. Spend time with people over the age of 70 & under the age of 6.
29. Try to make at least three people smile each day.
30. What other people think of you is none of your business.
31. Your job won’t take care of you when you are sick. Your family and friends will. Stay in touch.


Life:
32. Do the right things.
33. Get rid of anything that isn’t useful, beautiful or joyful.
34. Forgiveness heals everything.
35. However good or bad a situation is, it will change.
36. No matter how you feel, get up, dress up and show up.
37. The best is yet to come.
38. When you awake alive in the morning, don’t take it for granted – embrace life.
39. Your inner most is always happy. So, be happy.

Last but not least:
40. Enjoy LIFE!

Tuesday, March 26, 2013

5 Kebaikan Minum Air Kosong Diwaktu Pagi

Salam Ceria, Selamat Pagi.

Minum air kosong ???? Sesetengah orang tidak gemar minum air kosong.Tambahan pula diwaktu pagi. Tahukah kita semua bahawa dengan mengamalkan air kosong diwaktu pagi banyak manfaatnya.

Jom kita amalkannya.


Sunday, March 24, 2013

Rahsia Surah Al-Kauthsar




Rahsia Surah Al-Kauthsar]

Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat & diturunkan di Makkah dan bermaksud sungai di syurga. Kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata nan indah dan cantik. Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada susu dan lebih wangi daripada kasturi.

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w. kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.

Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini dan boleh kita amalkan:-

1) Baca surah ini ketika hujan dan berdoa,mudah-mudahan Allah s.w.t. makbulkan doa kita.

2) Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di leher, InsyaAllah hilang dahaga.

3) Jika sering sakit mata, seperti berair, gatal,bengkak,sapukan air mawar yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.

4) Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x,mudah-mudahan Allah s.w.t. bagi ilham pada kita dimana letaknya sihir itu.

5)Jika membacanya 1,000x rezeki kita akan bertambah.

6) Jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk ketika menunaikan solat.

7) Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71x, Allah s.w.t. akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah tetapi dizalimi.

8 Amalan Menambahkan Rezeki

Salam semua,

Rezeki ada dimana-mana namun kekadang ada orang cakap susah mencari rezeki. Kenapa rezeki tak nak bertambah-tambah macam orang lain.Rezeki orang lain mencurah-curah.

Mungkin kekadang kita terleka.. disini Reen kongsikan 8 amalan untuk menambahkan rezeki untuk kita amalkan bersama-sama.Amin.

Saturday, March 23, 2013

Tilladansia

Salam semua. Selamat bersua kembali..
Pejam celik pejam celik dah masuk bulan March. Dah 3 bulan kita di dalam bulan March.
Reen pun busy sket.... dulu Reen cuma buat koje Admin/HR plus Payroll sekarang boss panggil Reen buat ISO pulak lepas adik Diana yang sorang tu resign. Mula-mula macam nak menolak jer but.. its good for future. So.. ambil challenge ni untuk tambah ilmu. Tak rugi belajar. 

So dalam kesibukan tu... semasa Reen pergi beli tanah kat nursery.. terjumpa la pokok yang sangat comel dan kiut ni. Tokey nursery tu kata nama Tillandansia. Tak payah jaga dia.. cuma spray air jer.. 
So.. Reen beli la dengan rega RM 10 sepokok. Try sepokok dulu.

foto dari google 

fot dari google 

                                                           Pokok Tillandansia yang Reen beli

Masa beli lekat kat papan jer. 
Macam tak cantikla pulak. 
Reen modify lekatkan kat batang pokok yang dipotong.

Dibawah ini Reen sempat la google cari indo cara tanam pokok cute ni.
Sumber dari Forum OPM :

Just sharing.

1. Guna tunggul kayu - beli aje kat kedai akuarium atao cari sendiri dalam hutan atao kebun sawit 

[image]

2. Free media - ikat je pokok tu dan gantung

[image]

3. Guna PVC paip - idea ni keluar masa wa punys stok tunggul kayu dah abis, ternampak la PVC lama tak guna..so try je le, ok gak sebab ringan dia ni

[image]

4. Guna simenferro - no wa saja nak test boleh ke tidak, jawapan nye OK..pokok wa makin membesar tanpa masalah

[image]

5. Rantai plastik - ni idea terkini wa..ringan dan siap ada tempat nak sangkut dah..sekaki baru rm0.70 je.

[image]

Sumber dari Berita Harian:

POKOK Udara Tillandsia yang dipaparkan tidak lama dulu bukan saja mudah ditanam dan dijaga tetapi juga amat mudah dipamerkan dengan cara yang lebih unik, kreatif dan menarik sekali menggunakan pelbagai bahan atau barangan hiasan. 

Yang menarik mengenai pokok Tillandsia ini ialah ia mudah dipamerkan dalam pelbagai cara dan sesuai dijadikan bahan hiasan yang unik, cantik dan menarik untuk menghiasi kediaman anda. Sebenarnya ia boleh dipamerkan dengan hanya melekatkan pada batang kayu, batu, seramik, kaca, batu karang, cermin dan pelbagai barangan lain. 
                                                 Pameran pada batang kayu mati Pameran Tillandsia pada batang kayu mati adalah seperti di alam semula jadinya kerana ia mudah hidup menumpang di pokok lain atau kayu mati dan sebagainya. 



Kayu hanyut 
Kayu hanyut mempunyai pelbagai bentuk yang unik untuk dijadikan bahan bagi mempamerkan pokok Tillandsia ini agar tampak unik dan lebih menarik lagi. 

Jaring dawai besi 
Ini adalah kaedah yang paling mudah untuk mempamerkannya, contohnya spesies Tillandsia oaxacana iaitu dengan hanya sangkutkan pada jaring dawai besi. 
Pelbagai cara pameran di atas adalah sesuai untuk digantung, memang cantik untuk menghiasi ruang sempit seperti apartmen atau pangsapuri dan sebagainya. Ia juga sesuai untuk pameran di ruang seperti balkoni dan patio untuk semua jenis kediaman seperti banglo, rumah teres dan sebagainya. 

Namun jika ingin mempamerkannya pada benda keras seperti di atas anda harus melekatkannya dengan kuat menggunakan salah satu kaedah berikut:
  • 1. Mengikatnya menggunakan dawai taman, dawai, tali tangsi, tali rafia dan sebagainya. Kaedah ini sesuai untuk melekatkannya pada batang kayu, batu, seramik, kaca, batu karang, cermin dan sebagainya. 
  • 2. Gunakan gam atau ‘UHU glue’ yang menggunakan bahan bukan berasaskan campuran dan bancuhan air. Kaedah ini sesuai digunakan untuk melekatkan pokok Tillandsia ini pada batu, kayu, bahan seramik, kaca dan sebagainya 
  • 3. Gunakan paku kecil untuk melekatkan pada benda seperti batang kayu, kayu hanyut dan sebagainya

Idea pameran unik Tillandsia dalam kulit siput 
Ada satu cara yang mempunyai kelainan dan keunikannya yang tersendiri serta mudah dilakukan iaitu dengan menanam atau mempamerkan pokok Tillandsia ini dalam kulit siput. 

Teknik tanam pokok bunga ros.

Kredit to FB Jom Tanam Sendiri. 

Di sini Reen kongsikan teknik yang boleh kita try sma-sama for roses lovers.

1. Potong 20-23 cm panjang beberapa batang pokok bunga ros. Buang semua daunnya.

2. (Pilihan) Terdapat tips daripada penggemar tanam sendiri untuk mencucuk keratan batang dengan ubi kentang. Katanya untuk mengekalkan kelembapan pada batang pokok dan memberi galakan untuk batang tumbuh akar.

3. Tanam pada lubang batas yang disediakan (14-16 cm dalam). Jika guna pasu, bolehlah pada dalam pasu.

4. Kambus dan padatkan sedikit tanah sekitar keratan batang. Jika pada pasu, guna tangan (bukan kaki!).

Jangan lupa siram setiap hari. Dalam masa 1-2 minggu insya-Allah akan ada tumbuh pucuk di celah-celah ruas keratan batang.


MAKANAN KEGEMARAN RASULULAH S.A.W


Salam semua. Selamat berhujung minggu.
Ari ni cuti sempat la masuk Fb & update blog kejap.
Masa online FB tadi.. jumpa maklumat yang Reen rasa bagus untuk di sharekan dengan kengkawan.

Jom kita amalkan untuk makan makanan kegemaran Rasulullullah s.a.w ini. Semoga sama-sama kita mendapat berkat.
Amin.



1. Barli – Bagus untuk demam jika dibuat sup.

2. Kurma – Nabi berkata rumah yang tidak mempunyai kurma adalah seperti rumah yang tidak ada makanan.

3. Buah Tin – Buah dari syurga. Boleh mengubati buasir.

4. Anggur – Nabi suka buah anggur. Ia membersihkan darah, menguatkan buah pinggang, membersihkan perut

5. Madu – Ia adalah makanan segala makanan, minuman segala minuman, ubat segala ubat. Mengubati cirit birit jika dibancuh dengan air panas, membuka selera, menguatkan perut, membuang kahak. Elok diminun waktu pagi dengan air suam.

6. Tembikai (Segala Jenis) – Nabi berkata wanita mengandung tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi perwatakkan dan wajahnya.

7. Susu – Nabi berkata susu baik untuk membuang panas badan. Menguatkan belakang,memperbaiki otak memperbaharui pandangan mata, membuang kelupaan.

8. Cendawan – Baik untuk mata, perancang keluarga.

9. Minyak Zaitun – Rawatan kulit dan rambut. Melambatkan penuaan, merawat radang perut.

10. Delima – Membersihkan tubuh dari syaitan & bisikan syaitan selama 40 hari.

11. Air – Minuman terbaik. Jika dahaga hendaklah disedut perlahan-lahan. Jangan diteguk. Mudah mendapat sakit pada hati~

Friday, March 22, 2013

Limau Purut Dan Limau Kasturi Galak Berbuah

Salam semua.
Selamat bersua kembali. 

Apa rasa ya bila melihat pokok-pokok yang ditanam mengeluarkan hasil. Jawapannya... tereng... treng.... Mesti happy kan ? Memang heppy sangat. Bila hasilnya dapat dikongsi dengan keluarga dan jiran tetangga.
Reen pun macam tu.. buah limau kasturi yang Reen tanam berbuah lebat sekali sampai tak sempat nak makan.. Akhirnya dibahagi-bahagikan dengan kengkawan ofis, jiran dan keluarga.
Aunty Cina sebelah umah dan 2 kali Reen bagi. Dia siap puji lagi coz buah limau kasturi yang Reen tanam buahnya besar-besar. 

Pokok limau purut pun dah keluarkan bunga. Cuba tengok... ini pun first time Reen tengok bunga limau purut. Tak sangka ... menjadi juga pokok limau ni. Sorry.. foto blur sikit. Snap guna hp jer masa dok tinjau kebun.

 Bunga Limau Purut
 
Putik Limau Purut 

 Putik Limau Kasturi


Lihatlah... setangkai dekat 6 biji. Banyakkan ?




Thursday, March 21, 2013

Khasiat Daun Bawang

Selamat bersua kembali.

Hari ini kita ketahui apakah kebaikan dan khasiat yang terdapat di dalam daun bawang. Biar pun harganya tidaklah mahal. Tetapi khasiatnya sangatlah banyak.

Wednesday, March 20, 2013

8 Herba Dan Tumbuhan Hebat Untuk Pencernaan


Salam dan selamat bersua kembali.

Gangguan pencernaan biasa terjadi kepada semua orang. Perut rasa kembung, kejang, masuk angin dan macam-macam lagi. Menurut sumber untuk mendapatkan sistem panghadaman dan melancarkan proses penghadaman, berikut disenaraikan 8 herba dan tumbuhan hebat yang dapat membantu menyelesaikan masalah gangguan pencernaan dan penghadaman ini.

Thanks to : ecoNugenics.com

Tuesday, March 19, 2013

Kekacang Yang Bagus Untuk Kesihatan

Hi... Salam semua, semoga ceria selalu.

Kacang.. ooo.. kacang.... semua orang suka makan kekacang. Ada macam-macam jenis kacang, kacang tanah, kacang kuda, kacang hijau, kacang sepat...dan kacang-kacang yang seangkatan dengannya. Namun tahukah anda khasiat yang terkandung di dalam setiap kekacang itu. Semasa Reen berFB Reen terjumpa info ini yang nak dikongsikan dengan semua readers diluar sana.

Jom kita terus makan kacang.






iap 

Jus-jus yang Bagus Untuk Kesihatan


Jus-Jus yang bagus untuk kesihatan. Jom try ok.



Monday, March 18, 2013

Orkid Merpati @ Dendrobium Crumenatum

Selamat bertemu kembali,

Awal January dan February... boleh dikatakan semua bunga-bunga orkid Reen yang ditanam mula mengeluarkan bunga termasuklah yang dibeli. Actually Orkid Merpati ini pernah berbunga dulu... tapi sikit saja. Tak sempat nak snap foto masa tu. Maklum la... kembangnya cuma sekejap.

Orkid merpati ni memang wangi... namun esoknya dah gugur & layu. Namun ia sempat mengharumkan laman Reen. Jom layan foto orkid merpati.








Jom Tanam Taugeh Sendiri



Ini adalah taugeh. Semua orang suka makan taugeh. Sedap digoreng tumis ringkas, tumis air, taugeh ikan masin, sayur lemak dan macam-macam lagi.

Sebenarnya bukan susah nak menanam taugeh. Jom kita sama-sama try yer :

Apa yang diperlukan ialah, biji kacang hijau, balang bersih, kain net dan getah/tali untuk menngikat.
Kuantiti kacang ikut suka jer. Nak banyak mana.

1. Mula-mula ambik biji kacang hijau hijau, cuci bersih-bersih. buang kacang yang rosak/timbul. Lepas cuci bersih-bersih rendam selama 12 jam.

2. Lepas diremdam selama 12 jam. Bilas lagi sekali dan masukkan dalam balang. Tutup mulut balang dengan kain net dan ikat dengan getah supaya mudah unutk membilas nanti.

3. Letak macam foto kat atas tu. Tak payah rendam lagi.Kita akan nampak kulit kacang akan pecah-pecah sedikit. Itu memang proses biasa.

4. Kemudian simpan kat tempat gelap untuk proses percambahan.

5. Lepas tu bilas kacang selepas setiap 12 jam. Balang hendaklah di simpan di tempat gelap. Jika tidak taugeh yang terhasil akan jadi warna hijau. Jangan lupa ya bilas setiap 12 jam. Pada ketika ini taugeh dah dalam proses nak jadi. Selalunya selepas hari ke-3 atau ke-4 taugeh dah boleh dituai dan dimasak.

Selain kacang hijau, antara kacang lain yang boleh digunakan adalah kacang soya, taugehnya jadi besar-besar, kacang hitam...

Ok... selamat mencuba.

Foto : ehsan cik Google.



Orkid Dancing Lady

Salam. Selamat bersua kembali.

Orkid Dancing Lady ini adalah antara pokok orkid yang terawal Reen tanam. Setelah menunggu agak lama, akhirnya berbunga juga. Walaupun hanya setangkai, namun ia cukup menggembirakan bagi amatur grower macam Reen ni. Semenjak dua menjak ni, pantang jer nampak orkid... mesti nak beli punya. Semangat makin berkobar-kobar apabila meilhat bunga-bunga berkembang di taman.

Setelah setahun orkid ni Reen lekatkan pada batang pokok ceri, inilah pertama kali ia berbunga. Ingatkan dah tak jadi eksperimen tu... namun syukur... ia berjaya. alhamdulillah.

                                                        Spike Dancing Lady


Dancing Lady Blooming

Closed up Dancing Lady



Sunday, March 17, 2013

Brown Oncidium Orkid

Ini Brown oncidium orkid yang Reen beli hujung tahun lalu.
Akhirnya dah berbunga juga... jom ushar...




Avokado

Salam semua. Selamat bersua kembali.

Kenal buah ini? Rasanya semua orang kenal buah ini.Ini la namanya buah Avokado. Sebenarnya buah Avokado mempunyai banyak kahsiat yang mungkin sesetengah orang tak tahu. 

Avocado



Info  avokado dan khasiatnya, untuk manafaat bersama….

Pokok avokado atau nama saintifiknya persea Americana mempunyai zat khasiat yang dikatakan mampu merawat dan mencegah pelbagai penyakit daripada masalah penglihatan, penyakit jantung sehinggalah kepada masalah obesiti.

Pokok avokado dikelaskan dalam tumbuhan berbunga keluarga Lauraceae. Ia adalah sejenis pokok saka yang menghasilkan buah. Buahnya berbentuk bujur dan kulit buah berwarna hijau berkilat. Isi buahnya pula berwarna kuning cair dan mempunyai biji yang agak besar di tengah. Daun pokok avokado mempunyai hujung yang runcing.


Pokok avokado berasal dari Mexico dan Amerika Tengah. Kini, buah avokado ditanam di negara-negara seperti Afrika Selatan, Australia dan New Zealand. Buah ini dikategorikan dalam beberapa jenis seperti bacon, fuerte, gwen, hass, penkerton, reed dan zutano.

Bahagian yang digunakan untuk tujuan perubatan adalah daun, buah, kulit kayu dan biji. Buahnya amat berkhasiat kerana mengandungi protein, zat besi, fosforus, kalsium, sodium, potasium, vitamin A, vitamin C, naisin dan riboflavin.



Buah avokado mengandungi asid oleik iaitu sejenis lemak tak tepu tunggal yang jika dimakan bukan sahaja mampu mengurangkan kolesterol tidak baik, tetapi mampu meningkatkan kolesterol baik. Disebabkan kandungan potassium yang tinggi dalam buahnya, pengambilan avokado secara kerap juga mampu merendahkan tekanan darah.

Kandungan folat di dalam buahnya juga mengandungi zat, baik untuk kesihatan jantung. Terdapat kajian yang menunjukkan bahawa wanita yang kerap mengambil kandungan asid folat, mempunyai risiko yang rendah iaitu sebanyak 55% untuk mendapat serangan jantung dan penyakit jantung.

Walaupun avokado tinggi dengan lemak iaitu kira-kira 30gm lemak bagi sebiji avokado, namun itu tidak menghalang buah ini berkhasiat untuk mereka yang mahu mengurangkan berat badan. Pengambilan buah yang kaya dengan kandungan vitamin dan zat, amat baik untuk tubuh kita. Lemak daripada avokado juga dikatakan mampu membantu tubuh berasa lebih kenyang danmenyimpan tahap gula dalam darah daripada meningkat.

Dikatakan, sebiji buah avokado mengandungi kira-kira 300 kalori dengan 88% daripadanya adalah lemak. Ia juga berkesan sebagaipelincir semulajadi bagi membolehkan sendi-sendi tulang bergerak bebas terutamanya di bahagian leher, siku, pergelangan tangan, pinggul, lutut dan pergelangan kaki seterusnya menghindarkan penyaki lenguh-lenguh tulang.

Avokado mampu mencegah penyakit mata

Avokado juga mengandungi lutein iaitu sejenis antioksidan yang amat baik untuk mata. Pengambilan makanan yang tinggi lutein dikatakan mampu mencegah penyakit mata seperti katarak dan kemerosotan makular.

Lembutkan kulit

Avokado digunakan dengan banyak dalam industri kosmetik seperti pencuci, krim dan masker muka. Ada juga yang dibuat syampu, minyak avokado dan bermacam-macam lagi. Avokado terbukti berkesan dalam penjagaan kulit wajah kerana kandungan vitamin E yang tinggi.

Antara kebaikan lain buah avokado ialah mampu mencegah arteriosclerosismerangsang pembentukan kolagen sekaligusmembantu kulit mengalami penuaanmembantu menentang masalah kulit seperti ekzema, dermatitis dan jerawat.

Selain itu, buah avokado juga boleh dihancurkan dan ditampal pada ruam dan kulit yang kasar. Kesannya, kulit akan menjadi lebih lembut. Minyak yang diekstrak daripada buah avokado boleh dijadikan sebagai losen kulit dan minyak urut. Penggunaannya dikatakan mampu memperbaiki kulit menjadi lebih bermaya. Isinya yang lembut dan berkrim amat sesuai untuk dijadikan sebagai buah segar pertama dimakan oleh bayi.






Buah avokado boleh dijadikan jus minuman yang menyegarkan. Campurkan isi buah avokado dengan susu segar, masukkan sedikit susu pekat, coklat yang dicairkan dan ketulan ais dan kisar untuk dijadikan avokado ‘smootie’... yummy!!

Daun pokok avokado pula dikatakan boleh direbus dan kemudiannya dijadikan sebagai ubat. Air rebusan yang dikatakan bersifatdiuretik ini mampu membersihkan hati dan mengurangkan tekanan darah tinggi. Dalam ilmu perubatan Cina dan perubatan tradisional lain, avokado dikatakan memiliki daun yang bersifat pahit, kelat dan diuretik manakala bijinya bersifat anti-radang dan analgesik. Hasil kajian dan penyelidikan menunjukkan daun buah ini bersifat anti-bakteria. Ia menghapuskan pertumbuhan beberapa spesies bakteria seperti Staphlococus sp., Pseudomonas sp., Escherichea sp. dan Basillicus sp.

Manakala daun pokok avokado yang telah dicampurkan dengan kulit pokok avokado lalu direbus, boleh digunakan untuk tujuanmerawat masalah kesihatan yang berlaku pada perut dan dada.

Air rebusan ini juga dikatakan mempu mengawal ketetapan haid. Bagi mereka yang sering mengalami masalah disenteri, dikatakan biji buah avokado boleh digunakan sebagai ubat. Di Amazon, biji buah avokado juga dikatakan boleh dijadikan sebagai ubat pencegah hamil.

Senarai kebaikan avokado

Selain daripada khasiat yang dinyatakan di atas, di sini saya senaraikan 10 mengapa kita patut makan avokado, info dipetik dan diterjemahkan dari laman web Health Diaries.com :

1. Pencegahan kanser prostat

Avokado telah dibuktikan berkesan untuk menghalang pertumbuhan kanser prostat.

2. Perlindungan (mencegah) kanser mulut 


Penyelidikan telah menunjukkan bahawa sebatian tertentu dalam avocado dapat mencari pra-kanser dan kanser sel kanser mulut dan menghancurkan mereka tanpa merosakkan sel-sel sihat.

3. Perlindungan (mencegah) kanser payudara 

Seperti minyak zaitun, avokado mengandungi asid oleik yang sangat tinggi, yang telah terbukti untuk mengelakkan kanser payudara dalam kajian banyak.

4. Baik untuk kesihatan mata

Avokado mengandungi lebih lutein karotenoid daripada buah-buahan yang lain biasa dimakan. Lutein melindungi mata daripada kemerosotan makular, katarak dan penyakit mata yang berkaitan dengan usia lanjut.

5. Menurunkan paras kolesterol

Avokado mengandungi beta-sitosterol yang tinggi, satu sebatian yang telah terbukti dapat menurunkan paras kolesterol. Dalam sebuah kajian, 45 sukarelawan mengalami penurunan paras kolesterol sebanyak 17%, selepas mereka mengambil buah avocado hanya untuk satu minggu.

6. Memelihara kesihatan jantung

Satu cawan avokado mengandungi 23% kandungan folat daripada nilai harian yang disyorkan. Kajian menunjukkan bahawa mereka yang mengambil diet kaya folat mempunyai risiko yang lebih rendah daripada mendapat penyakit jantung daripada mereka yang tidak. Kandungan vitamin E, lemak tak tepu tunggal dan glutathione yang terdapat dalam buah avokado juga bermanafaat besar bagi jantung anda.

7. Mencegah strok

Kandungan folat yang tinggi dalam buah avokado juga dapat memberi perlindungan terhadap strok. Mereka yang makan diet kaya folat mempunyai risiko lebih rendah terkena strok daripada mereka yang tidak.


8. Penyerapan nutrisi lebih baik

Kajian telah mendapati bahawa nutrisi tertentu diserap lebih baik bila dimakan dengan avokado. Dalam sebuah kajian, ketika peserta makan salad yang mengandungi avokado, mereka dapat menyerap lima kali jumlah karotenoid (kumpulan nutrisi yang merangkumi lycopene dan beta karoten) daripada mereka yang tidak termasuk avokado.

9. Sumber glutathione

Avokado merupakan sumber glutathione yang sangat baik iaitu satu agen antioksidan yang penting yang menurut para penyelidik, ia penting dalam mencegah penuaan, kanser, dan penyakit jantung.

10. Sumber vitamin E 

Buah avokado adalah sumber terbaik vitamin E, yang merupakan vitamin penting untuk melindungi badan terhadap banyak penyakit dan membantu menjaga kesihatan secara keseluruhan.

Walaupun terdapat pelbagai khasiat buah, daun, biji dan kulit pokok avokado, namun begitu penggunaannya perlu mendapat nasihat daripada pengamal perubatan agar kemudharatan di kemudian hari dapat dielakkan.



Rujukan : google & wikipedia.


Jom Tanam Avokado

Petua Mencuci Buah Pinggang Dengan Kos Kurang Dari RM2





Bertahun2 buah pinggang kita ditugaskan untuk menapis darah kita untuk mengeluarkan garam, racun2 dan bahan2 lain yang tidak diingini yang telah memasuki badan kita melalui pemakanan, minuman dll

Dengan peredaran masa itu, kandungan garam akan terkumpul di dalam badan kita dan ini perlu di keluarkan . Disini lah buah pinggang akan menjalankanfungsinya sebagai mesin rawatan pembersihan ini.

Tapi tahukah anda, ada satu cara yang boleh di amalkan untuk mengeluarkan bahan2 garam serta bahan2 racun lain dari dalam badan kita dengan kos RM 1.00 atau kurang.

Caranya adalah dengan amalan meminum air dari rebusan daun parsli / daun ketumbar.
Caranya:

1. Beli daun parsli / ketumbar ini dengan harga RM1.00 atau kurang
2. Basuhkan (dicadangkan dgn air mineral) hingga bersih dan potong daun ini kecil2
3. Masukkan daun2 kecil ini ke dalam periuk dan masukkan air bersih.
4. Rebuskan daun2 ini selama 10 ke 20 minit
5. Setelah mendidih, biarkan air rebusan itu sejuk
6. Bila sudah sejuk, tapiskan untuk asingkan daun2 dari air nya
7. Tuang dan simpan air rebusan ini di dalam bekas atau botol yang bersih dan simpan di dalam peti ais untuk sejukkannya
8. Kemudian amalkan meminum segelas sehari dari air rebusan ini
9. Jika di amalkan selalu, anda dapati garam dan racun2 lain yang terkumpul di dalam badan, akan keluar melalui pembuangan air kecil.

Anda pasti akan merasai perbezaan diri anda yang anda tidak pernah rasai sebelum ini.

Daun2 parsli sememangnya dikenali sebagai rawatan pembersihan terbaik untuk buah pinggang dan ia adalah semula jadi!

Cuba la...Murahkan rawatan ini , cuma RM 1.00 atau kurang



Makanan Untuk Anti Oksida

Salam semua,

Kita bersua kembali setelah lama agak menyepi dari dunia maya ini. Banyak benda yang terjadi...& agak busy kebelakangan ini. Semasa melayari FB, Reen terjumpa satu artikel ini yang bagus untuk dikongsi bersama. Sama-sama kita amalkan ok.