Teman-Temanku

Wednesday, December 26, 2012

Berkat Sayang dan muliakan kucing



Berkat Sayang dan muliakan kucing
 
Kisah Dari Tanah Suci ini untuk iktibar bersama. Kisah ini mengenai seorang wanita Muslimah Melayu berasal dari Perak yang menunaikan haji kira-kira enam tahun lalu.

Wanita ini kerana sudah tua dan uzur, lutut pun lemah dan sentiasa sakit, menggunakan kerusi roda semasa tawaf dan saie. Dia mengupah petugas Arab menolaknya, tujuh kali pusingan tawaf dan tujuh kali berulang alik antara Bukit Safa dan Marwah.
Beliau menunaikan tawaf rukun dan saie saja. Yang sunat tak mampu kerana uzur. Lagi pun wangnya hanya cukup-cukup saja.
Namun, ada satu amalan mulia dimiliki Muslimah ini. Yakni mencontohi sunnah Nabi s.a.w., mengasihani dan menyayangi kucing di desanya.
Dia amat suka memelihara kucing. Di rumahnya banyak kucing. Dia melayan makan dan minum kucing. Dia pungut kucing yang dibuang orang, diberikan makan dan minum, dirawat dan dimandikan dengan sabun wangi.

Walaupun banyak kucing jalanan itu lemah, sakit, kurus kering atau lumpuh, tetap diambilnya untuk dirawat di rumahnya. Ada yang berkudis dan sakit serius. Pendeknya rumahnya menjadi pusat kucing kurap.

Maka terkenallah rumahnya jadi pusat rawatan kucing. Mana-mana kucing yang mati dikuburkan di kebunnya. Demikian begitu kasih Muslimah ini kepada makhluk Allah yang lemah lembut itu.

Justeru, ada kucing-kucing peliharaannya manja, gemuk dan sihat, serta cantik-cantik belaka, berkat khidmatnya, yang ikhlas.
Tahun itu beliau berangkat, menunaikan haji dengan menggunakan perkhidmatan Tabung Haji. Gembira dan sayu nian kalbunya, kerana hajatnya untuk ke Tanah Suci, solat di Masjidilharam dan melihat Baitullah di depan mata sudah terkabul sudah.
Ingin di hatinya untuk tawaf banyak-banyak seperti orang muda dan sihat. Tetapi apakan daya, lututnya sakit manakala badan uzur. Setelah solat fardu sentiasalah beliau memanjatkan doa dan pertolongan Allah, agar hajatnya dimakbulkan.
Pada suatu hari, semasa hendak pergi solat di Masjidilharam dengan keadaan bertongkat, beliau terjumpa seekor kucing yang kurus, comot, lemah dan lapar.

Apabila kucing itu hendak bangun berjalan, ia jatuh berkali-kali. Kasihan nian wanita tua itu melihat makhluk Allah itu menderita dan sengsara di kota suci Makkah.
Lantas diambilnya kucing itu, diurutnya tubuhnya yang lemah itu. Dibelikan sebungkus nasi berlauk dan diberikan minum air zam-zam yang murni.

Dengan takdir Allah, kucing itu pulih dan sihat. Kucing itu telah menggesel kaki Muslimah tadi, lalu menjilat kedua-kedua tapak kakinya. Ajaib sungguh, kaki dan lututnya yang sakit tadi, tiba-tiba menjadi sihat dan kuat, seperti orang muda.
Muslimah tua tadi dapat tawaf sebanyak-banyaknya, ikut suka hatinya. Tertunailah hajat yang terbuku di hatinya selama ini, berkat menolong seekor kucing di Makkah yang mulia itu..
Setelah tawaf wida (selamat tinggal) dan menziarahi Masjid Nabawi, hajah yang solihah tadi berserta rombongannya bersiaplah untuk pulang ke Malaysia.

Sewaktu hendak menaiki tangga pesawat di Jeddah, Muslimah tua tadi terlopong melihat seekor kucing yang mirip kucing yang ditolongnya sewaktu di Makkah dulu.
Kucing itu duduk di sisi tangga pesawat itu sambil matanya merenung sayu padanya. Apabila Muslimah tadi sampai ke anak tangga teratas, kucing tadi ghaiblah daripada pandangannya.

Demikianlah ganjaran dan berkat orang yang mengasihi kucing, seperti Nabi kita s.a.w. mengasihinya di dunia ini, lebih-lebih besarlah pahala menunggunya di alam akhirat nanti. Amin. - lanh

Tanda² Sakit – Sekadar Perkongsian


Maklumat ini Reen terima dari seorang teman.Maklumat ini bagus untuk anda semua............
Tanda-tanda sakit yang selalu kita rasakan berhubung kait dengan fungsi badan yang lain.

Bacalah untuk menilai sejauh mana kesihatan diri anda :-

1. MATA (Bertindak balas dengan keadaan hati).
i) Mata menjadi merah : Hati mengandungi paras toksin yang tinggi.
Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin.
ii) Mata menjadi kabur : Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.
iii) Keluar tahi mata : Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.
iv) Keluar air mata : Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja
v) Ketegangan mata dan kelopak : Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.

2. HIDUNG
Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong.
i) Selesema : Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong. Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).
ii) Hidung sumbat : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan.
Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
iii) Bersin
a. Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
b. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
3. Batuk
a. Batuk keluar kahak : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
b. Batuk tanpa kahak : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Biasanya kahak pekat keluar selepas beberapa hari memakan RG.
c. Batuk dan berasa gatal di kerongkong : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.

4. KERONGKONG
i) Kerongkong kering. Proses membuang toksin sedang berlaku
di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.
ii) Sakit kerongkong. Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.

5. BIBIR (Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman)
i) Bibir pucat
a. Sistem penghadaman yang lemah.
b. Perut mengandungi angin.
c. Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna dan mengakibatkan kekurangan zat  besi. Sepatutnya diperkuatkan fungsi penghadaman dahulu dengan RG sebelum memakan zat besi.
ii) Bibir kering dan pecah. Perut mengandungi banyak bahan toksin.

6. MULUT DAN LIDAH : Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem pengedaran darah.
i) Lidah atau gusi bengkak, sakit : Menunjukkan jantung mempunyai masalah, seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.
ii) Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser). Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.
iii) Mulut berbau busuk . Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.

7. TELINGA: Berkaitan dengan buah pinggang.
i) Telinga terasa tersumbat : Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.
ii) Telinga berdengung : Sedang merawat buah pinggang yang lemah.Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan.

8. KULIT Berpeluh :
a) Peluh masin : Badan mengandungi lebihan asid urik.
b) Peluh berbau : Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.

9. RUAM DAN BISUL : Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.
10. KULIT GATAL DENGAN RUAM : Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.
11. KULIT PECAH DAN BERAIR : Proses pembuangan toksin yang larut dalam air.Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.
12. RAMBUT GUGUR : Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan tumbuh semula dengan lebih sihat dan subur.
13. SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI
a. Sakit Sendi
i) Rasa panas. Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan dan  tanda- tanda penyakit pirai (gout).
ii) Tidak rasa panas Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism).
iii) Sakit di bahagian bahu. Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.

b) KEBAS TANGAN : Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.
c) KEBAS TANGAN KIRI DAN LENGAN : Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian  lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.
d) KEBAS KAKI : Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.
e) SAKIT TAPAK KAKI : Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.
f) SAKIT TUMIT KAKI : Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.
g) RASA PANAS DI TAPAK KAKI : Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.
h) GATAL DI CELAH-CELAH JARI KAKI : Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).
14. TANDA-TANDA DALAMAN
A. KEPALA.
Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak.

B. PENING/SAKIT DI BAHAGIAN DEPAN KEPALA
Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.

C. PENING/SAKIT DI BAHAGIAN BELAKANG KEPALA
i) Bahagian atas . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.
ii) Bahagian bawah (tengkuk). Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.

D. SAKIT KEPALA DAN RASA GAS KELUAR DARI TELINGA :Menandakan penyakit migrain.
E. BISUL TERJADI DI KEPALA
Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan  dengan penyakit migrain.

F. RASA PENING YANG MEMUSING
Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.

15. MULUT/KERONGKONG/LIDAH
a. LOYA/MUNTAH . Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.
b. MUNTAH DARAH
i) Darah merah : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong dan
ii) Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit ulser.

16. LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK : Tanda sakit jantung.
17. KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT . Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibat jangkitan kuman
18. KENCING
a) KERAP KENCING
Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran yang
b) AIR KENCING BERKAPUR  Menunjukkan penyakit batu karang dalam   buah pinggang.
c) AIR KENCING BERMINYAK : Menunjukkan buah pinggang  mengandungi kotoran berlemak.
d) AIR KENCING PEKAT BERWARNA COKLAT : Menandakan  proses pembuangan  toksin sedang berlaku.
e) AIR KENCING BERDARAH : Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.

19. BUANG AIR BESAR
a) CIRIT-BIRIT/KERAP BUANG AIR BESAR : Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG, menandakan penyakit barah di bahagian usus besar.
b) SEMBELIT: Membersihkan toksin dari usus kecil.
c) NAJIS BERDARAH
i) Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus.
ii) Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.
d) NAJIS BERWARNA HITAM : Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku.

20. BADAN
a) RASA SAKIT : Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran darah.
i) Sakit menyucuk : Proses menyeimbangkan urat saraf.
ii) Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan.
iii) Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan.
iv) Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.
b) BADAN TERASA BERAT/ MALAS/ LENGUH . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan
c) BADAN TERASA PANAS . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.
d) BADAN TERASA RINGAN :
Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.

21. RASA TAKUT MENGEJUT : Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.
22. CEPAT NAIK DARAH/MARAH : Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.
23. RASA BIMBANG DAN TAKUT : Sistem paru-paru yang lemah.
24. RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB :
i)   Sistem jantung yang lemah.
ii)   Sistem saraf otak yang lemah.
iii)   Masalah pengaliran darah.

25. SUKA BERFIKIR DAN BERKHAYAL : Sistem penghadaman yang lemah.
 


Tuesday, December 25, 2012

Khasiat Taugeh Mampu Menyembuhkan Pelbagai Jenis Penyakit


by HPA Online Network




Tapi tahukah anda, taugeh yang kerap kali menjadi pilihan terakhir untuk dijadikan sayur, sebenarnya mempunyai banyak khasiat. taugeh dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita. Pengambilan taugeh oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan.
Bagaimanapun, khasiat taugeh tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia.
Mengikut kajian yang dijalankan taugeh sama ada dari jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia yang berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin (canavanine), sejenis asid yang amino. Kanavanin, dikatakan mampu melumpuhkan bibit kanser leukimia, usus besar dan pankreas.
Selain itu, taugeh juga mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam taugeh dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis). Pengambilan taugeh oleh wanita secara kerap dapat membantu mereka menghindar mereka dari kanser payudara, gangguan menjelang menstruasi, simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus.
Sewaktu kacang-kacang dicambahkan untuk dijadikan taugeh secara umum kadar saponinya meningkat sehingga 450 peratus. Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung, gara-gara kadar lemak darah yang tinggi dianjurkan lebih banyak mengambil taugeh dalam menu harian mereka. Saponi dalam taugeh, menghalau “lemak jahat” LDL, tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL.
Selain sarat DNA, taugeh padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA. Pelindungan ini menguatkan kesimpulan taugeh merupakan sayuran yang membuat anda menjadi lebih muda. Satu lagi khasiat taugeh yang tidak kurang hebat adalah membantu membuang kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah yang menjadi tunjang utama taugeh dalam memerangi sel kanser.
Apabila kotoran segera meniggalkan usus besar, tiada lagi zat-zat racun dalam kotoran yang yang dapat diserap tubuh. Ia akan mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang berseminya benih kanser. Selepas membaca kebaikan sayur taugeh janganlah ragu-ragu lagi untuk mengambilnya. Jadi apalagi, mari kita ramai-ramai makan taugeh hari-hari.

Friday, December 07, 2012


Bagaimana menjadikan rumahtangga bahagia selamanya. Ketahui 7 kunci penting buat suami isteri.



Komunikasi
Merupakan langkah yang paling penting dalam perkahwinan. Anda dan pasangan perlu bertenang dan berbicara dalam menangani masalah. Memendam perasaan dan menyimpan rahsia  hanya  akan memburukkan lagi masalah rumah tangga anda.


Apa yang anda perlu lakukan adalah luangkan masa untuk duduk bersama dan luahkan perasaan.

Gunakan peluang ini untuk berbincang mengenai hal rumah tangga dan perancangan anda, apa yang anda berdua inginkan dimasa hadapan.


Gunakan nada yang sesuai dan tenang semasa berbincang mengenai masalah rumahtangga. Elak menggunakan nada tinggi terhadap pasangan kerana dikhuatiri akan menyebabkan pergaduhan bertambah teruk.


Kejujuran

Sentiasa bersikap terbuka dan jujur terhadap diri sendiri dan pasangan,elak menyimpan sebarang rahsia. berbincang dan luahkan pada pasangan anda. Kebenaran sememangnya menyakitkan , tetapi lebih baik dari sembunyikan. Ianya akan lebih menyakitkan jika kebenaran diketahui di kemudian hari.


Memahami

Ini merupakan perkara yang  agak sukar. Memahami pasangan akan lebih mudah jika anda berdua mempunyai  komunikasi yang baik dalam rumahtangga.


Pergaduhan adakalanya disebabkan anda tak memahami pasangan . Anda merasakan dirinya dan anda tak sehaluan.


Disuatu ketika anda mungkin akan merasakan sangat berbeza dengan pasangan dan sukar untuk hidup bersama dengannya.


Komunikasi memainkan peranan penting untuk memahami pasangan. Kenali pasangan anda dengan sentiasa mendengar pendapat dan pandangannya. Untuk memahaminya lebih baik, perhatikan dan ambil berat setiap benda kesukaannya dan aktiviti paling disukainya.

Luangkan masa untuk bersama-sama melakukan sebarang aktiviti kesukaannya ataupun ajak pasangan anda melakukan aktiviti lain yang anda gemari.

Anda akan merasa lebih mudah untuk melalui hidup bersama dan lebih bahagia.


Ego

Setiap orang mempunyai  sikap ego mereka sendiri. Sikap ini juga tak lari dari pasangan suami isteri. Masing-masing enggan mengalah kerana merasakan dirinya betul. Tetapi untuk mecapai perkahwinan yang bahagia dan kekal, sikap ini haruslah dibuang jauh-jauh.  Kedua-dua pihak haruslah sama-sama mengalah dalam suatu pergaduhan ataupun masalah.


Percaya

Merupakan asas bagi sebuah hubungan yang kukuh. Anda haruslah mempercayai pasangan anda. Terutamanya bagi suami isteri yang tinggal berjauhan contohnya kerana urusan pekerjaan. Curiga dan hilang kepercayaan akan menimbulkan pergaduhan diantara suami isteri. 

Ini akan menyukarkan lagi terutamanya pasangan yang tinggal berjauhan. Kerap bertelefon dan bertanyakan khabar pada pasangan untuk menunjukkan anda mengambil berat tentang dirinya.


Ingat tarikh penting

Ingati hari-hari bahagia bersama pasangan seperti tarikh pertunangan dan perkahwinan untuk mengimbau kembali detik-detik permulaan hidup bersama. 

Tidak salah jika anda membelikannya hadiah atau menyediakan makan malam yang romantik untuknya. Anda akan merasakan kebahagiaan dalam perkahwinan bersama pasangan.


Komitmen

Perkahwinan merupakan komitmen ataupun ikatan di antara dua pasangan. Maka tak wujud lagi perkataan sendiri, saya ataupun dia diantara suami isteri.


Anda berdua perlu bekerjasama menentang segala cabaran hidup. Perkahwinan yang bahagia dan kekal adalah hasil dari kerjasama yang kukuh antara dua pihak.


Wednesday, December 05, 2012


Bila Comot aka Emot Lawan Tokey ( Emot Vs Lion)


Ini cerita Emot. Dia ni lahir 3 beradik dengan Bubu dan Dak Ciam.Anak kepada Bella yang anggun tu. Tapi Bubu dan dak Ciam dah hilang. Jadi tinggal la si Emot ni sesorang. Tapi yang nak jadi cerita masa dia kecik dekat Lion tu la dia menempek. Siap peluk-peluk dalam ketiak Lion. Alih-alih dah besar nak lawan tokey. Mana Baba Lion tak naik hantu. Bila jumpa jer asyik nak seringai kat Lion. Satu hari Baba Lion dah tak boleh tahan…. Lawan tokey nampak. Aku sekeh kang baru ngko tahu.



VS




Aku pun kekadang tak tahan dua-dua ekor ni.Last-Last kena bedal ngan hanger. Nasibla.. dah larang tak dengar cakap. Tapi aku tahu… mereka faham. 

Tuesday, December 04, 2012


Pokok Anggur


Pokok anggur adalah salah satu wish list untuk direalisasikan olehku. Entahlah.. bila melihat pokok anggur…yang bergayut tu.. termimpi.. maybe syokkan kalau dapat tanam dan petik anggur sendiri.

Bermula dengan sepokok anggur yang dibeli di Carrefour kini aku dah punya 3 batang anggur. Ketiga-tiganya di beli di tempat yang sama. Hopefully dapat hidup dan membesar sampai berbuah. Insyaallah.

Bermula la operasi mengubah ke dalam pasu yang lebih besar. Ini first time tanam anggur. Banyak yang nak kena belajar…


Monday, December 03, 2012


Penangan  Cili Habanero



Ini adalah kisah tentang tentang Cili Habanero. Semasa shopping kat Carrefour Seberang Jaya tetiba mata terpandang cili ni yang comel sangat sederet dengan salad dan sayur-sayuran lain. Panggil my hubby… cakap kat dia, boleh tak nak beli cili yang cute ni. Memang first time tengok cili secomel ni dan tak tahu pun pedas ker tidak.

So dah balik kat umah try le masak telur dadar & mix sebiji Cili Habanero ni. Bijinya saya buang coz dari awal memang nak semai biji benihnya. So saya pun pegang & belah cili tu macam cili-cili yang lain. Siap guna tangan lagi korek biji cili tu. Ok dah siap asingkan biji benih dan kulit cili.

Dah nak buat telur dadar, macam biasa la potong bawang, masuk cili… telur dan garam. Pukul-pukul… dan masuk kuali. Dah siap masak… so dinner time. Dah cakap dengan my hubby… telur dadar ni campur ngan cili yang beli tadi tu. So dia kata ok.

So… kita pun makan dinner. Saya yang dulu ambil telur dadar tu.. dan makan. So hubby tanya camna.. ok ker? Saya pun kata… ok la.. tapi pedas juga. So makan lagi.. auwwww… akhirnya makcik surrender… dah tak boleh pergi dah. Bukan pedas sket… ayo—ayo… pedas gila tu, terdiam tak boleh bercakap. My hubby tanya kenapa stop… saya cakap try la.. telur dadar tu. Sedap sangat.

My hubby pun ambil la sepotong, nyum…nyum…. Akhirnya dia pun buat muka… mak ooiiii.. pedasnya. Kalau kata cili padi pedas… ini memang lagi pedas. Akhirnya telur dadar tu kita berdua tengok jer la.. Nak makan tak terdaya nak lawan kepedasannya. Besoknya telur tu terpaksa masuk tong sampah coz dah tak terhabis nak makan.

Malam tu… tangan saya pijar sepanjang malam. Nak buat macam mana... bak kata Sudin dalam Cerita Bujang Lapok.. Dah nasib badan........



Ini adalah fakta tentang cili Habanero ini.

Cili Habanero, antara cili terpedas didunia. Jika dibandingkan dengan cili terpedas didunia iaitu cili Bhut Jolokia ( dengan nilai kepedasan 1,001,034 unit Scoville), cili Habanero hanya mempunyai kadar kepedasan sekitar 580,000 unit Scoville. Bagi sesiapa yang kurang pasti bagaimana kepedasan mengikut unit Scoville, cili padi yang kita buat sambal belacan tu mempunyai kadar kepedasan sekitar 100,000 unit Scoville.

Patutla... makcik terasa pedas sampai tak tercerita.


Sunday, December 02, 2012

Menambah Ilmu Ber Blog

Salam Semua,

Sebenarnya aku ini bukanlah expert sangat tentang IT nie. Tetapi aku ni jenis try and error. Ilham berblog pun muncul setelah aku berjinak dengan dunia sulaman RE. Memang berkobar-kobar betul ketika itu untuk ada blog sendiri dan paparkan hasil jahitanku. Tapi itu dulu. Sekarang dah lama tak menjahit. Busy sangat. 

Melayan anak-anak yang berbulu nie. Makin penat pulak.Semua dah bertambah makin membesar,  banyak kerenahnya. Banyak benda yang nak disettlekan setiap hari sampai terkejar kekadang. Kerja-kerja di opis juga bertambah. Kadang-kadang betul-betul penat dan sampai blog pun dah lama x update.

Thanks for komen-komen kengkawan yang sudi singgah blog ni. Ini blog biasa-biasa saja. Tapi memang aku suka mencuba. Nak buat blog yang camni pun aku merayau kat blog orang camna nak buat blog bagi cantik.

Disini aku kongsikan beberapa blog yang boleh dijadikan panduan untuk membina blog.







Sebenarnya banyak lagi blog-blog yang boleh ajar korang semua buat blog tapi kena cari la..

Saturday, December 01, 2012

Morning Glory @ Bunga Seri Pagi

Salam dan bertemu kembali.

Morning Glory @ bunga Seri Pagi velvet blue.. memukau sekali. Bunga ini diambil dari ofisku. Itupun minta gardener, Monir tolong ambilkan sulur pokoknya. Balik terus aku semai di dalam pasu. Kini lihatlah keindahan dan hasilnya. 

Bangun pagi nampak bunga-bunga berkembangan... damai dan tenang rasa hati. Ditambah kicauan burung yang hinggap di depan pokok ceri rumahku.... indahnya ciptaan Allah.



Mengikut apa yang dibaca di dalam blog dan majalah, bunga seri pai ada pelbagai warna bukan setakat warna ungu sahaja. Setelah bergoggle ini ada beberapa spesis warna lain bunga seri pagi.








Kiwi Zespri….

Buah kiwi.. ini adalah salah satu buah favourite my hubby & me. Kalau pegi shopping buah ini memang tak boleh lepas untuk dibeli.Selalunya jenama Zespri la yang paling banyak kat shopping complex. So.. asyik dok makan jer buah kiwi, saya ingin kongsikan khasiat dan fakta tentang buah kiwi ZESPRI ni.

Apa maksud ZESPRI?

ZESPRI™ ialah satu jenama, seperti Sunkist dan Dole. Is mewakili tenaga dan vitaliti yang terdapat dalam buah Kiwi New Zealand. ZESPRI™ International dimiliki oleh lebih daripada 2, 500 penanam buah kiwi New Zealand, dan menjual 100 juta dulang buah Kiwi HIJAU dan EMAS setiap tahun. Buah Kiwi adalah penyumbang besar kepada ekonomi New Zealand dan para penanam ZESPRI beriltizam untuk menghantar hasil buah yang terbaik ke Asia.

Bagaimana pula HIJAU lawan EMAS? Apakah manfaat-manfaat kesihatan berbeza?

Kedua-duanya padat dengan khasiat nutrisi, dan hampir sama dari segi manfaatnya. Perbezaannya adalah dari segi "hebat" dan "sangat hebat". Contohnya, satu hidangan EMAS mempunyai lebih daripada 300% Vitamin C saranan RDA, tetapi HIJAU mempunyai lebih daripada 200%, Kedua-duanya adalah sumber yang baik untuk vitamin ini yang berperanan memastikan kesihatan anda dan memastikan anda penuh bertenaga.

Apakah khasiat-khasiat nutrisi buah kiwi?

Kajian di Universiti Rutgers menunjukkan buah Kiwi adalah buah yang paling padat kandungan nutrien daripada 27 buah-buahan kegemaran ramai. Ini bermakna, anda memperolehi kebih banyak nutrisi dengan buah kiwi berbanding dengan banyak buah-buahan lain. Satu hidangan 2 buah Kiwi mempunyai lebih banyak Vitamin C berbanding dengan 2 biji buah oren, lebih banyak potasium daripada sebiji pisang, dan lebih banyak serat makanan daripada semangkuk bijirin kepingan sekam. Buah Kiwi ZESPRI™ juga dinamakan SuperFood dalam buku laris karya Dr Steven Pratt terbitan NY Times, SuperFoods HealthStle.
Sebiji buah kiwi mengandungi zat kalium lebih daripada sebiji pisang manakala kandungan vitamin C pada kiwi pula umpama dua biji oren. Lebih menarik, sebiji kiwi juga mengandungi kandungan serat umpama kita menikmati semangkuk bijirin selain kaya dengan beta karotina, magnesium, zink, zat besi dan fosforus.

Menurut fakta jenama kiwi terkenal dari New Zealand, Zespri, ia dianggap antara buah yang dapat membantu melindungi tubuh daripada jangkitan penyakit kerana kandungan vitamin C di dalamnya membantu meningkatkan sistem imunisasi badan terhadap patogen seperti bakteria. Selain itu, ia mengandungi vitamin E dan antioksidan penting untuk membantu melindungi tubuh daripada radikal bebas.

Lebih istimewa, kandungan vitamin C dan karotenoid dalam kiwi juga membantu dalam penyerapan zat besi manakala satu enzim proteolisis aktif yang digelar actinidin dapat menolong meningkatkan penghadaman protein daging, susu, kekacang dan bijirn. Ramai yang mengalami masalah sembelit ketika di bulan puasa dan untuk mengatasi masalah berkenaan, pakar pemakanan menyarankan pengambilan sebiji kiwi dalam diet harian.


Bagi pesakit diabetes, kiwi mampu membekal sumber tenaga yang diperlukan kerana kajian menunjukkan ia mengandungi indeks glisemia 52, iaitu tahap sederhana ke rendah untuk hidangan sebiji kiwi saiz besar. Ini bermakna tahap glukosa darah pesakit diabetes juga tidak akan bertambah secara mendadak. Kajian juga mendapati jika kiwi dimakan sejam sebelum tidur, ia mampu membantu membaiki kualiti serta menstabil dan menenangkan angin seseorang. Bagaimanapun untuk warga emas yang mempunyai penghadaman yang lemah, disyorkan menikmati buah berkenaan sejam setengah  sebelum tidur.

Oleh itu, marilah kita mulakan makan buah kiwi untuk mendapatkan khasiatnya.

Lihatlah proses penanaman dan pengeluaran kiwi di  ladang.




Wednesday, June 27, 2012

Bagusnya Berjalan Kaki

Salam semua. Hari ini saya nak berkongsi satu tips kesihatan yang mudah yang boleh dipraktikkan semua orang. Kredit kepada website Ratu Hati. Saya share ya infonya untuk manfaat semua.






Senaman melangkah laju beri kesan kesihatan serta kecantikan

RAMAI wanita yang beranggapan senaman di gimnasium saja sudah memadai untuk mendapatkan badan yang sihat serta cergas. Tanggapan sedemikian menenggelamkan satu lagi amalan senaman yang bukan saja mudah dibuat, tetapi tidak membabitkan sebarang kos.

Inilah keistimewaan aktiviti atau senaman berjalan kaki laju yang memberi lebih banyak manfaat kepada kesihatan dan kecantikan berbanding berjalan kaki secara santai.

Ini bukan sekadar andaian, tetapi terbukti menerusi beberapa kajian termasuk kajian di Belanda membabitkan 5,209 responden dalam tempoh 46 tahun. Hasil kajian yang disiarkan Archives of Internal Medicine mendakwa amalan berjalan kaki 30 minit sehari, dapat menambah kira-kira 1.3 tahun kepada hayat seseorang.

Malah, amalan berjalan kaki laju itu mempunyai sembilan manfaat iaitu:

# Berat badan stabil

Amalan berjalan kaki laju juga meningkatkan metabolisma tubuh. Selain sejumlah kalori terbuang, lebih banyak lagi kalori akan terbakar apabila metabolisma tubuh meningkat sehingga peningkatan berat badan sukar berlaku.

# Menurunkan berat badan

Selain mampu menstabilkan berat badan, mereka yang mengalami pertambahan berat badan disarankan supaya melakukan senaman berjalan kaki laju secara rutin.

# Risiko elak serangan jantung

Seperti yang kita semua tahu, otot jantung memerlukan aliran darah lebih deras supaya ia sentiasa berfungsi dengan normal. Justeru, berjalan kaki laju mempercepatkan aliran darah ke dalam koroner jantung.

Selain itu, kelenturan pembuluh darah menguncup dan mengembang ketika berjalan laju juga cenderung menyebabkan tekanan darah menjadi lebih rendah selain dapat mengurangkan risiko berlakunya darah beku di pembuluh darah ke jantung.

# Angin ahmar atau strok

Walaupun masih tiada bukti kukuh mampu mengaitkan senaman berjalan kaki laju dengan strok namun kajian dilakukan terhadap 70,000 pesakit di Sekolah Kesihatan Awam Harvard, Amerika Syarikat, yang sering berjalan kaki iaitu purata 20 jam seminggu, risiko mereka diserang strok menurun sebanyak 2 daripada 3 kes.

# Mencegah kencing manis

Dengan membiasakan berjalan kaki laju sekitar 6 kilometer sejam dipercayai mampu mencegah masalah diabetes Tahap 2 terutama di kalangan individu bertubuh gempal. (Sumber: Institut Diabetes dan Masalah Hati Kebangsaan).

Gula di dalam darah juga dapat dikawal dengan cara berjalan kaki (brisk walking), justeru ubat tidak diperlukan. Ia bermakna, berjalan kaki laju sama manfaatnya dengan mengambil ubat anti diabetes.

# Mencegah osteoporosis

Pergerakan badan yang aktif dan berjalan kaki laju boleh memperkuatkan otot badan serta tulang. Individu yang sering melakukan senaman dan cukup sumber kalsium di dalam badan boleh terhindar daripada ancaman kereputan tulang sehingga usia 70 tahun.

# Meredakan sakit lutut

Lebih sepertiga mereka yang lanjut usia di Amerika Syarikat mengalami masalah sakit lutut atau osteoarthiris. Dengan membiasakan diri berjalan laju atau berjalan di dalam kolam renang mampu meredakan masalah itu.

Bagaimanapun, untuk penghidap osteoarthiris, mereka disarankan melakukan senaman berjalan kaki berselang-seli supaya sendi tidak terjejas.

# Tekanan

Pergerakan badan terjadi ketika berjalan kaki laju juga sebenarnya dapat membantu pesakit yang mengalami tekanan perasaan. Berjalan kaki laju dapat menggantikan ubat anti tekanan yang harus diambil secara rutin. Kajian terhadap kaitan antara masalah tekanan perasaan dan berjalan kaki sudah dilakukan sejak 10 tahun lalu.

# Kanser

Pembunuh nombor satu ini dikatakan mampu dijauhkan jika anda rajin berjalan kaki, setidak-tidaknya kanser usus besar. Seperti yang anda semua maklum, pergerakan badan membantu melancarkan penghadaman usus. Kajian juga ada menyebut mengenai peranan berjalan kaki di dalam mengurangkan risiko terkena kanser payudara.

Tip jalan laju

# Pilih kasut yang dapat lindungi dan jadikan kaki selesa
# Lokasi sesuai seperti tempat atau padang rata
# Langkah betul - Buat langkah sebesar mungkin bagi pergerakan lebih laju
# Gerakkan lengan ketika berjalan
# Sematkan dalam minda yang anda sedang mengejar sesuatu
# Tingkatkan kelajuan langkah serta tempoh senaman

sumber: http://www.kkk.org.my/melayu/index.php/tips-kesihatan/kesihatan-peribadi/313-manfaat-berjalan-kaki.html

17 Health Benefits of Owning a Cat ( Spread This Words To Your Friends )

Salam Semua & Selamat Petang. Sebenarnya entry nie ditulis selepas share info yang terdapat dalam blog Kakimotong.com
Memang dah lama tahu tentang faedah memelihara kucing & pets lain. So.. info yang dapat dalam blog kakimotong memang mengukuhkan lagi. Tumpang share info yang berguna ini ya Papa Hero untuk panduan teman-teman di luar sana.

by ك KAKIMOTONG ك FAN CLUB on Sunday, May 13, 2012 at 5:38pm ·


When you think of items that can help you increase your health, you do not often think about pets. Especially, cat ownership may not come to mind. However, health professionals and researchers are finding that owning a cat can actually benefit your health. You can enjoy a number of benefits from cat ownership. Here are 17 health benefits associated with owning a cat:


  1. Lower risk of cardiovascular disease: Apparently, if you own a cat, you are less likely to die of cardiovascular disease. Indeed, a study from the University of Minnesota found that those without cats were between 30 and 40 percent more likely to die of cardiovascular disease than cat owners. Does it work for owning dogs as well? According to the study, dog owners didn’t reap the same benefits as cat owners.
  2. Reduce risk of heart attack: You can reduce the chances that you will end up with a heart attack when you own a cat. Not only will your entire cardiovascular system thank you, but you can reduce the chance that you die suddenly due to heart attack if you own a cat.
  3. Improve your immune function: Owning a cat can help your immune function improve. The feelings you get related to the cat can help you give your immune system a boost. Cats often know when you are ill, and can come and provide you with comfort, helping you get better while boosting your immune system.
  4. Decrease chance of developing allergies: If you are going to have a baby, you might consider getting a pet. Having a cat can help you prevent allergies in your children. There are some studies that newborns that live with animals, specifically cats and dogs, are more likely to avoid developing allergies. Being used to them from an early age triggers immunity.
  5. Help prevent asthma in children: In addition to helping to prevent children from developing allergies, there is some evidence that living with a cat can also help prevent asthma in children. If you have kids, owning a cat and exposing your kids to cats might help them to avoid developing asthma. Early and regular contact with cats can help your children avoid a number of respiratory problems.
  6. Reduce blood pressure: You can help reduce your blood pressure by enjoying the company of a cat. Indeed, having a cat can lead to lower blood pressure. Just stroking a cat is calming and lowers blood pressure. Those who own pets, according to a State University of New York at Buffalo study, are more likely to have lower blood pressure than those who do not have pets.
  7. Lower triglycerides: You can lower your triglycerides by exercising and eating fewer carbohydrates (especially from processed foods). But that’s not the only thing you can do. Some studies indicate that if you have a cat, you can lower your triglycerides and boost your health by owning a cat. While you should probably still exercise and eat better, owning a cat can help the process along.
  8. Lower cholesterol: Are you trying to lower your cholesterol? If so, consider getting a cat. Interestingly, cat owners have lower cholesterolthan those who do not own cats. A 2006 study in Canada showed that owning a cat was actually more effective at lowering cholesterol than the medications designed to do that same thing. Indeed, you could save money on meds and improve your health, possibly, by becoming a cat owner.
  9. Reduced risk of stroke: The prospect of having a stroke is scary. If you are concerned about having a stroke, you might consider cat ownership. Owning a cat can cut the risk of stroke. A study at Minnesota University found that cat owners could cut their risk of stroke by 1/3. The idea that you can help reduce the changes of getting a stroke, thanks to a cat, is one reason to consider cat ownership.
  10. Reduce stress: Having a cat can help reduce the stress in your life. Having a cat has many psychological benefits, and one of those is relieving stress. Being able to care for an animal, or having a cat snuggle with you, can help you feel better, and reduce your level of stress.
  11. Reduce anxiety: Not only can owning a cat help reduce the stress that you feel, it can also reduce your anxiety. Petting a cat is calming, as are other aspects of caring for cats. When you are concerned with caring for another creature, it can help you take your mind off your worries. Additionally, the presence of a cat that will snuggle with you can help you calm yourself as your enjoy the unconditional love of a cat.
  12. Improve your mood: In many cases, interacting with a pet can help improve your mood. This includes cats. Owning a cat can help you feel better in general, boosting your mood. If you are looking to see mood improvement, a cat can help with that.
  13. Help with depression: Owning a cat can also help relieve depression. While a cat may not actually “cure” depression, it can help take your mind off your problems, and focus on something else. The love a cat offers can also be soothing to the mind. If you are depressed, cat companionship can help you in your battle.
  14. Help with autism: Autism is marked by difficulty in social interaction and communication. Those with autism have a hard time communicating in the same way that others do. Having a cat can actually help in these cases. There have been instances where cats have been instrumental in therapy for autistic children. Other developmental disorders can be helped with exposure to cats as well.
  15. Reduced loneliness: Many who have feelings of loneliness can find relief with a pet. Cat companionship can help those who are lonely feel a connection with another life. Just having a cat to come home to and spend time with can help those who are single, or widowed.
  16. Fewer health care visits: Those with cats make fewer visits to health care professionals. This includes visits to the doctor, and hospital visits. Studies have also shown that nursing homes that allow cats as part of the therapy for patients have lower medication costs than facilities that do not make use of cats as part of therapy.
  17. Longer life: Along with being married and avoiding main roads, you can enjoy a longer life with a cat. Cats provide a number of benefits that can lead to a longer life, including a form of social interaction. So, if you want to be healthy and live a little bit longer, consider owning a cat.


Credit : http://mritechnicianschools.net

Sunday, June 17, 2012

Video Yang Sangat Menyentuh Hati - Kucing Yang Cuba Mengejutkan Kawan/Kekasihnya Yang Meninggal Dan Masih Berharap Akan Bangun Kembali



Memang sangat menyedihkan. Inilah yang berlaku setiap kali jika kucing yang ku sayang meninggal atau hilang. Bukan setakat kucing... malah setiap tuan kucing juga akan bersedih apabila ini terjadi.

Semoga semua kucing-kucing ku yang hilang dan meninggal sentiasa dalam rahmat Allah.
Amin  

Persoalan Hukum Bulu Kucing



Salam semua,

Lumrah membela kucing... mestilah ada bulu kucing. Betul tak? Bila menggendong pulak mesti juga ada yang terlekat. Banyak persoalan yang timbul perlukah kita tukar pakaian atau menyucikan diri untuk solat. Di sini saya sharekan video menerangkan persoalan hukum bulu kucing oleh oleh Ustaz Azhar Idrus. Semoga menjadi pedoman untuk semua

Amin.

Makhluk Comel Yang Paling Ku Sayang

Salam hari minggu & Salam Isra' Mikraj...

Sure semuanya sedang bercuti. Hari ini artikel ini aku tulis ditujukan pada makhluk comel yang forever aku sayang... Cat @ kucing.
Seingat aku... kucing pertama yang aku bela semasa berumur 3 atau 4 tahun...warna oren. Family aku juga memang yang suka kucing terutamanya emak aku, adik perempuan aku & adik lelaki aku paling kecil. Dapat hubby pun suka kucing so... kucing & me... tidak boleh dipisahkan.

Dalam banyak2 kucing yang aku bela... ada beberapa yang masih aku ingat dan masih aku rindui coz kerana karakter yang pelik dan tak boleh aku lupa. Antaranya :

a) Kembang (mati kerana accident) - Suka makan durian & buah2an tempatan lain
b) Bubu & Dak Ciam (Hilang) - Juga suka makan durian & paling nakal
c) Sontorian ( juga mati kena langgar) - Suka kejutkkan aku & hubby waktu pagi. Kalau tak bangun dia akan gigit2 telinga sampai bangun
d) Kanggaro (hilang masa raya haji 2 tahun lepas) - adik yang paling responsible.
e) Belang (hilang juga tak dapat dikesan) - abang paling penyayang
f) Pak Tam - Ini kucing masa zaman aku kecik2 dulu. Dia suka naik basikal dan adik aku suka 
   bawa ronda-ronda dalam raga basikal.

Kini aku masih membela kucing dan yang masih ada dengan aku :

Buas - Bapa kepada Lion & Kanggaro. Masih tinggal dengan MIL di kampung
         (setiap hari nak nasi yang aku gaul even dah tak duduk serumah dengan aku)
Lion  - King of the house
Bella - Queen of the house 
Comot aka Emot - Prince of the house
Jojo & Jojie - 2 beradik yang dijumpa di belakang rumah.
E.T. aka Teey Teey - Kecik2 macam ET sekarang baru tukar jadi kucing
Bobby aka Obiey - makhluk kecil yang mucul dirumah ku pada hujan lebat 26/3/2012.
Bella Jr. - 2 ekor kitten - Boboi (boy) & Princess (girl) 
Jojo Jr. 4 ekor kitten ( belum taruk nama lagi)

Aku tidak pernah merancang semua ini terjadi dan mempunyai family sebesar ini. Alhamdulillah kehadiran kamu anak2 ku menceriakan hari mama & abah. Kita kongsi rezeki Allah swt bersama. I love u all. Muuuuaaaaahhhhh...



Lion - My Hero & My Love



Bella - The Queen



Comot aka Emot - The Prince 



Jojo & Jojie - ketika aku jumpa di belakang rumah 1 setengah tahun yang lalu


Bubu & Dak Ciam (Mama will always miss you). 
Semoga Allah melindungi kamu berdua di luar sana

Kanggaro - Masih ingat telatah nakal kamu anakku

Belang - Abang yang paling cool & macho. 
Di mana kamu sayang ? Mama missed you.



Foto ini ketika Emot, Dak Ciam dan Bubu masih kecil. Sangat cute dan comel.Tapi kini hanya tinggal Emot sekor jer. Namun mama masih rindukan Bubu dan Dak Ciam



Saturday, May 12, 2012

Tips Tanam Ros



Salam semua,

Sekadar berkongsi cerita tentang bunga ros. Semenjak aku mula kembali berkebun dan menghijaukan taman sekangkang kera di tepi rumah. Banyak benda yang aku pelajari tentang bunga-bunga & tanaman lain.

Dari nama bunga-bunga baru sehinggalah bunga yang memang dah lama kita kenal dan tahu. Jadi hobby sekarang adalah menggogle mencari maklumat baru tentang tanaman termasuk penjagaannya.

Bagiku bunga ros agak susah juga dibela jika tidak kena caranya. Jadi di sini aku ingin kongsikan tips dan beberapa cara menjaga dan membelai bunga istimewa ini berdasarkan info-info yang ditemui.Selain baja, air & tanah, ia juga perlu dibelai dengan penuh kasih sayang.


Antara tips-tips bertanam ros :

1) Seperti tanaman lain apa yang diperlukan oleh pokok ros adalah tanah (campuran tanah kompos yang mengandungi sabut kelapa, pasir, sekam dan tanah bakar.) , air, matahari & sumber nutrien baja.

2) Pokok ros perlu disiram dua kali sehari dan sebaik-baiknya pagi dan petang. Semasa menyiram jangan siram terlalu banyak air pada daun dan batang kerana pokok yang terlalu lembab boleh mengundang pelbagai penyakit.Hanya siram sekadar membasahkan tanah.

3) Berikan baja pokok dan bunga untuk menambahkan nutrien pokok. Saya mengamalkan air basuhan beras & ikan sesekali letakkan kulit pisang pada pangkal pokok ros kerana 
pisang yang mengandungi potassium boleh membantu pokok bunga. Kulit pisang dipotong kecil-kecil boleh diletakkan di dalam pasu atau ditanam didalam pasu pokok ros. 

4) Selain itu, kulit udang, ketam juga boleh digunakan sebagai penambah makro & mikro nutrien yang tinggi untuk pokok bunga ros. 

5) Pokok  bunga ros yang dibeli dari tanah tinggi tidak boleh terus diletakkan di bawah sinar matahari tetapi pendedahan secara bergradual sehingga pokok boleh sesuaikan diri dengan iklim barunya.

6) Paling penting, pokok ros yang telah habis berbunga perlu dicantas untuk menggalakkan pengeluaran bunga. Cubitan pada tangkai ros baru adalah salah satu kaedah yang boelh meningkatkan pengeluaran bunga yang banyak.

7) Pernahkan pokok ros anda tetiba daunnya menjadi kuning dan akhirnya gugur. Air yang kurang membuatkan pokok ini menjadi begitu. Jadi penyiraman yang betul boleh mengelakkan keadaan ini.

8) Pokok ros juga senang diserang black spot, powdery mildew dan rust. Sekiranya pokok anda terkena black spot, buang daun-daun yang terkena penyakit. Untuk mengawal anda boleh gunakan formula organik campuran cili padi, minyak masak, bawang putih, cecair cuci pinggan dan kunyit. Formula ini saya perolehi dari internet juga. Saya pernah mencuba dan hasilnya alhamdulillah pokok saya dapat diselamatkan.


Jadi selamat menanam bunga ros ya...

Epal Hijau. Apa Khasiatnya

Salam,


Sebut tentang epal.. kita mula berfikir, berjenis-jenis epal yang ada. Dari hijau, merah menyala dan pink. Semuanya menjadi buah favourite rakyat Malaysia.Epal adalah buah-buahan yang berkhasiat tinggi.


Sesetengah orang hanya makan sahaja tanpa mengambil tahu apakah khasiat dan zat sebenar yang terkandung dalam sebiji epal.


Hari ini saya akan berkongsikan khasiat yang terkandung dalam sebiji epal.


1) Mengandungi serat yang tinggi dan antioksidan seperti flavonoid,  betakarotena dan fitokimia.


2) Selain itu, ia  juga mengandungi vitamin C, vitamin A dan vitamin B kompleks.


3) Ia juga mempunyai kandungan agen antioksida yang boleh menetang radikal bebas serta dapat melambatkan proses penuaan yang menyebabkan kulit wajah cepat berkedut.Ia juga memperbaiki tekstur kulit wajah dengan memperbaharui sel-sel kulit dengan segera. Purata air lebih kurang 115.82 gram yang terkandung dalam sebiji epal juga dapat melembapkan kulit yg kering.


4) Kandungan fitokimia dalam epal juga dapat menghalang salur darah  drpd tersumbat(penting untuk menghalang sakit jantung) malah ia juga menghalang sel kanser daripada merebak ke seluruh badan untuk keadaan tertentu. 


5) Epal juga mengandungi kandungan serat dan kalori yang tinggi penting dalam membantu proses mengawal berat badan. Serat yang terdapat di dalam epal dapat melambatkan kita dari berasa lapar manakala kalori pula dapat 
memberikan kita tenaga.

6) Bagi sesiapa yang tengah berdiet, epal sesuai menjadi snek terbaik untuk mengalas perut dan juga membantu menguruskan badan kerana kolestrol serta lemak tidak terdapat dalam epal.







Fakta & Khasiat Epal Hijau :

Epal hijau mengandungi zat besi, magnesium, potasium, kalsium, soldium, vitamin C, vitamin A dan vitamin B serta merupakan sumber serat yang mudah larut. Kita digalakkan memakan epal bersama dengan kulitnya kerana sebahagian kandungan vitamin C terletak di bawah kulitnya.

Epal hijau boleh membantu mencegah:

* Pembinaan kolesterol dalam dinding salur darah.
* Mengurangkan risiko penyakit jantung.
* Membantu kesihatan membran paru-paru.
* Membantu kesihatan tulang dengan menambah bahan kimia (boron) pada mineral tulang.
* Membantu kesihatan sistem kardiovaskular dengan mengekalkan tahap kolesterol darah.
* Membantu mengekalkan berat badan.
* Mengurangkan tekanan penyakit asma.
* Mengurangkan risiko barah.

Bagi mereka yang mempunyai masalah sembelit atau penghadaman, kisarkan epal hijau dengan saleri dan diminum setiap pagi sebelum sarapan. Ia dapat membersihkan saluran usus serta membuang toksid dengan pantas menerusi sistem pencernaan. Zat masam epal hijau merupakan pembersih tubuh yang sangat baik.

Epal hijau juga bertindak sebagai penyegar kulit wajah. Potong epal hijau dan rendamkan seketika di dalam air batu selama 5 minit. Kemudian letakkan di muka, biarkan selama 15 minit. Anda akan dapat rasakan kesegarannya. Jika diamalkan selalu ia boleh melicinkan kulit.

Amalan memakan sebiji epal hijau setiap hari sememangnya digalakkan. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan. Ini kerana ia bukan sekadar mempunyai pelbagai khasiat malahan ia juga mampu mengurangkan kadar kolesterol dalam badan.


So... kalau gi shopping ker .. gi pasar malam ker... pandang-pandang la buah epal yang berkhasiat ini.