Monday, September 30, 2019

CERITA TENTANG JATUH



Kau perlu jatuh sekali, untuk tahu siapa yang akan bertanya khabar tentangmu.

Kau perlu jatuh untuk kedua kali, untuk tahu siapa yang hendak bertanya tentang kesusahanmu dan menghulurkan tangannya.

Kau perlu jatuh untuk ketiga kali, untuk tahu siapa yang ingin melihatmu bangkit,  menyapu air matamu dan membuat dirimu tersenyum kembali.

Dan kau perlu jatuh berkali-kali untuk tahu siapa yang sentiasa meminjamkan bahu, memeluk erat dirimu dan memberitahu, InsyaAllah semuanya akan baik-baik sahaja dan kamu pasti akan berjaya.

Seperti ros #WhiteProsperity ini, ditimpa hujan panas. Alhamdulillah masih bertahan.

Assalamualaikum
Morning pejuang Isnin ❤️❤️❤️

#KakReenSuweet
Saat kita jatuh baru kita tahu siapa saudara, sahabat sehidup semati bersama kita

Friday, September 27, 2019

Resepi Pes Serbaguna Untuk Memudahkan Kerja Memasak

Assalamualaikum,
Selamat malam.

Tadi, ronda-ronda di Facebook, tetiba terjumpa info yang Kak Reen rasa patut dikongsi dengan semua.

Uuolss tengok sendirilah ye.

Resepi Pes Serbaguna Untuk Stok Sebulan. Siap Masak Dalam 30 Minit!

Sebagai surirumah atau ibu bekerja, kita selalunya akan memperuntukkan masa yang agak lama dalam sehari untuk memasak. Apatah lagi dengan Ramadhan yang bakal tiba, ibu tentu perlu bersiap lebih awal pada waktu pagi dan lebih ekspres pula sebaik saja pulang dari pejabat.

Jadi, untuk memudahkan anda, ada 7 resepi pes atau perencah yang dikongsikan di sini oleh Puan Asrimah Bakri. Dengan adanya stok pes ini, anda boleh memasak pelbagai lauk-pauk dalam masa 30 minit saja!

Jom kita lihat cara-caranya.

7 RESEPI PES SERBAGUNA UNTUK STOK SEBULAN
Pelbagai pes ini boleh dijadikan perencah serbaguna untuk memasak lauk-pauk harian anda. Kegunaannya boleh dipelbagaikan mengikut kreativiti.

1. RESEPI PES SAMBAL TUMIS
Bahan-bahan

Bawang besar 2 biji
Bawang besar 2 biji (hiris bulat)
Bawang putih 5 ulas
Cili kering 4 genggam (potong, rebus, basuh, kisar)
Asam jawa
Garam, gula, perasa
Cara-cara

1. Tumis semua serentak sampai pecah minyak dan naik bau.

2. Masukkan asam jawa, garam, gula, perasa dan hirisan bawang. (seimbangkan rasa)

3. Apabila siap, biarkan sejuk. Boleh bekukan.

4. Bila nak makan nanti boleh defrost dan goreng ikan bilis untuk masukkan ke dalam sambal tumis itu. Boleh juga digunakan untuk memasak mee goreng, bihun goreng, dan sebagainya.



2. RESEPI PES ASAM PEDAS
Bahan-bahan

Bawang besar 3 biji
Bawang putih 6 ulas
3 inci halia
2 batang serai tetak
Seikat daun kesum
1 sudu besar halba
Cili kering 4 genggam (potong, rebus, basuh, kisar)
Asam jawa
Garam, gula, perasa.
Cara-cara

1. Macam biasa, panaskan minyak terlebih dahulu. Kemudian, masukkan halba, serai & terus tumis lada sampai pecah minyak dan naik bau,

2. Masukkan pati asam jawa, garam, gula, perasa dan daun kesum. Masak dalam 3 minit lagi.

3. Bila dah siap, sejukkan sekejap dan boleh dibekukan.

4. Bila nak guna, defrost dan masukkan ayam / ikan, bendi, tomato, atau air asam lagi (nama pun asam pedas, mestilah masam baru kaw!)

Tempat menarik di Johor
Foto Kredit: microscopasia.com



3. RESEPI PES TOMYAM MERAH
Bahan-bahan

Bawang Merah 10 biji*
Bawang besar 5 biji*
Bawang putih 5 ulas*
Segenggam cili kering* (tak perlu rebus, terus masukkan dalam blender)
Cili api 10 biji* (optional)
Lengkuas 1 inci*
Halia 3 inci*
Serai 5 batang*
Daun limau purut 5-6 helai*
5 biji air limau purut (semasam yg anda mahu)
Sos ikan (nam pla)
Cara-cara

1. Tumis semua bahan bertanda * di atas kecuali air limau purut dan sos ikan.

2. Bila dah naik bau dan pecah minyak, baru masukkan air limau purut dan sos ikan nam pla.

3. Akhir sekali, perasakan dengan garam, gula bersama 1 sudu serbuk perasa (Saya guna Maggi Cukup Rasa sebagai pengganti kiub).

4. Dah siap, macam biasa boleh bekukan dalam freezer.

5. Bila nak makan, didih pes ini bersama air dalam periuk, masukkan ayam / daging / seafood / sayur-sayur, dan tabur daun ketumbar.

Tips: Kalau nak tomyam yang betul-betul pekat, blender tomato menjadi pes dan masukkan ke dalam tomyam. Kalau nak buat tomyam kungfu, masukkan susu pekat 3 sudu.



4. RESEPI PES TOMYAM PUTIH
Bahan-bahan

Bawang Merah 10 biji*
Bawang besar 5 biji*
Bawang putih 5 ulas*
Cili Api 10 biji (tetak)*
Lengkuas 1 inci*
halia 3 inci*
Serai 5 batang*
Daun limau purut 5-6 helai*
5 biji Air limau purut/( semasan yg anda mahu)
Sos ikan(nam pla)
Cara-cara

1. Tumis semua bahan bertanda * di atas kecuali air limau purut dan sos ikan.

2. Bila dah naik bau dan pecah minyak, baru masukkan air limau purut dan sos ikan nam pla.

3. Akhir sekali, perasakan dengan garam, gula bersama 1 sudu serbuk perasa (Saya guna Maggi Cukup Rasa sebagai pengganti kiub).

4. Dah siap, macam biasa boleh bekukan dalam freezer.

5. Bila nak makan, didih pes ini bersama air dalam periuk, masukkan ayam / daging / seafood / sayur-sayur, dan tabur daun ketumbar.

Tips: Kalau nak tomyam kaw, masukkan susu pekat 3 sudu.

resepi pes
Foto Kredit: shutterstock.com



5. RESEPI PES RENDANG AYAM
Bahan-bahan

Bawang besar 5 biji
Bawang kecil 10 biji
Bawang putih 6 ulas
Halia 3 inci
Lengkuas 2 inci
Kunyit hidup 2 inci(optional)
6 batang serai
2 gengam Cili kering(xperlu rebus ,masuk terus dlm blender)
Santan 2 kotak harmoni
Daun kunyit dan daun limau purut hiris halus.
Cara-cara

1. Blend dan tumis semua bahan di atas sampai pecah minyak dan naik bau.

2. Masukkan santan, garam, gula, perasa, daun limau purut, dan daun kunyit.

3. Dah siap, macam biasa boleh bekukan dalam freezer.

4. Bila nak makan, ambil pes dan masukkan dalam kuali dengan air secawan. Masukkan ayam, masak sampai kering atau hingga ayam empuk.

Resepi periuk Noxxa
Sumber: sajiandapurbonda



6. RESEPI PES SUP
Bahan-bahan

Bawang besar 5 biji
Bawang kecil 10 biji
Bawang putih 6 ulas
Halia 5 inci
6 batang serai
6 sudu besar Rempah sup faezah
Rempah 5 sekawan (optional)
Cara-cara

1. Blender semua bahan kecuali rempah 5 sekawan.

2. Tumiskan rempah 5 sekawan terlebih dahulu. Kalau yang suka light soup, tak payah gunakan rempah ini ya. Kemudian dah naik bau, bolehlah masukkan bahan blender tadi. Tumis hingga pecah minyak.

3. Masukkan rempah sup yang dibancuh dengan sedikit air dan tumis lagi 2 minit. Akhir sekali, perasakan dengan garam gula dan perasa.

4. Siap. Bekukan.

5. Bila nak makan, ambil pes dan masukkan dalam kuali. Masukkan air seperlunya dan tambahkan ayam segar dan sayur pilihan. Boleh dimakan dengan nasi putih, bihun, mee, soto nasi, atau wantan.

rawatan penyakit kaki tangan dan mulut
Foto Kredit: sites.psu.edu



7. RESEPI PES KARI
Bahan-bahan

Bawang besar 5 biji*
Bawang kecil 10 biji*
Bawang putih 6 ulas*
Halia 5 inci*
6 sudu besar Rempah kari daging Faezah (Pek kuning)*
Rempah 5 sekawan
1 sudu halba
Cara-cara

1. Blender semua bahan kecuali rempah 5 sekawan.

2. Tumiskan rempah 5 sekawan terlebih dahulu. Kalau yang suka light soup, tak payah gunakan rempah ini ya. Kemudian dah naik bau, bolehlah masukkan bahan blender tadi. Tumis hingga pecah minyak.

3. Masukkan rempah sup yang dibancuh dengan sedikit air dan tumis lagi 2 minit. Akhir sekali, perasakan dengan garam gula dan perasa.

4. Siap. Bekukan.

5. Bila nak makan, ambil pes dan masukkan dalam kuali. Masukkan air, asam jawa dan tambahkan ayam / daging / ikan segar bersama sayur pilihan. Boleh juga dibuat makan dengan mee kari. Bubuh ayam yang dipotong kecil.

resepi pes
Foto Kredit: indianhealthyrecipes.com

MUDAH KERJA!
Menurut Puan Asrimah, beliau boleh menjimatkan masa hingga 4 jam memasak dengan membuat persediaan ini. Senang sangat, lebih-lebih lagi dalam bagi supermom yang selalu sibuk!





Selamat memasak!

*Resepi asal oleh Puan Asrimah Bakri ini diterbitkan semula dengan kebenaran beliau. Untuk mengikuti lebih banyak perkongsian daripada beliau, follow di Facebook Asrimah Bakri.


Sunday, August 25, 2019

Cerita Hari Minggu - Bishop Castle Ros

Cerita hari minggu.
Happy weekend & Assalamualaikum 😀😀😀

Melayan bebunga kejap di laman.
Banyak yang berkembangan hari ini.
Ada merah, pink, pink cair, kuning, peach.

Alang-alang cerita pasal ros, nanti from time to time kak Reen perkenalkan satu persatuya.
Moga kita dapat manfaat bersama.

Ros ini ada beribu jenis, ada jenis kampung, shrubs, jenis melonjong tinggi memanjat, jenis wangi, jenis tak wangi dll. Ade nama-nama dia tau macam jenis hybrid tea, floribunda, climbers, mini, David Austin Rose, poliantha dll.

Yang kak Reen upload nie nama dia #BishopCastle ros

Antara koleksi terawal ros Pak David Austin yang masuk ke laman secoet selepas terjebak kembali dengan dunia ros.

Ros yang mudah dijaga & rajin berbunga setiap masa. Makan cukup baja air, rajin belai maka bungalah tak putus-putus.

Yang belum tahu, ini sedikit sejarah tentang
Bishop's Castle Ros.

❤️Bred by David C. H. Austin (United Kingdom,
      2007).
❤️Introduced in United States by Jackson &
     Perkins Co. in 2007.
❤️Shrub.  English Rose Collection,
     Ultimate Rose ™ Collection.
❤️Pink.  Raspberry pink.
❤️Moderate, old rose fragrance.
❤️up to 80 petals.
    Average diameter 3".
    Large, very full (41+ petals),
    cupped bloom form.
    Blooms in flushes throughout the season.  ❤️Rounded buds.
❤️Medium, bushy.
     Medium, matte, dark green foliage.
❤️Height of up to 47" (up to 120 cm).

Nampak tak ade 9 kuntum.
Ini dalam ilmu kebun di panggil teknik 'pinching' atau cubit-cubitan sayang.

Nak pucuk banyak, bunga keluar berkepul-kepul & banyak ranting wajib cuba teknik nie.
So jangan sayang-sayang nak cubit dia.

Selalunya geng rosarians & geng bunga, geng sayur guna teknik cubit-cubit untuk vinca, petunia, tomato, cili dll.

So, sekian untuk perkongsian #IlmuBungaRos untuk hari ini.

Selamat berhujung minggu.

#KakReenSuweet #KakReenGarden #RoseGardenKakReen #Kulim #RoseAddiction #SayaSukaBungaRos #WeekendGardener #RosCollection #IlmuTentangRose #DavidAustinRose #KakReenGarden #ILoveGardening #GardeningTheraphy






Thursday, August 15, 2019

Cara Buat Racun Rumput Organik

Dah nak weekend kan ???
Mesti ramai yang cuti lepak-lepak sebelum gi jenjalan tu

Tertoleh lah tengok garden seciput dah mula tumbuh rumput lalang semula walau hari tu dah panggil orang mesinkan. Sekejap jer dah panjang.

Baru teringat hari tu ade simpan info buat Racun DIY. Boleh racun & matikan rumput dan lalang. Jom cikedout resepinya. Yang penting organic uuolsss

CARA BUAT RACUN RUMPUT SENDIRI DIRUMAH
================================

Usah gelabah, kalau tak suka guna racun herbisid macam paraquat, boleh buat herbisid organik sendiri dengan menggunakan bahan asas yang ada kat rumah.

Kau hanya perlukan cuka masakan dan sabun pencuci pinggan. Juga alat penyembur supaya senang kerja kau.

Tuang cuka masakan tu dalam alat penyembur, dan titiskan 3 atau 4 sudu besar sabun pencuci pinggan. Kemudian kau sembur sepuas hati.

Cuka masakan mengandungi asid asetik dan asid asetik ini sangatlah tidak ngam kepada kebanyakan jenis tumbuhan. Sabun pencuci pinggan tadi pula bertindak sebagai ejen pelekit yang memastikan cuka kau sembur tadi melekit elok pada tumbuhan tersebut.

Aku sembur sekali sahaja dan seminggu kemudian bila aku datang kembali, rumput liar yang hijau tadi dah jadi coklat (mati). Kerja kau seterusnya adalah bawa keluar cangkul dan kerjakan semua rumput tu. Tak susah mana pun sebab selepas seminggu akar rumput pun dah kering dan mudah dicabut.

Tak payah panggil Bangla datang meracun dan cabut rumput.

Lebihan cuka kau boleh guna untuk buat ikan masak cuka dan lebihan sabun pencuci kau guna untuk cuci pinggan (jangan kau belasah campur dalam ikan masak cuka tu pulak).

Kredit : LanskapMaximus


Wednesday, August 14, 2019

6 Tips Mudah Hasilkan Bunga Ros Lebat


Assalamualaikum,
Bersua kembali di alam maya hari ini.

Minat makin gebuzz gebuzz pasal rose.
Rajin pulak Kak Reen google segala ilmu.
So, Kak Reen kongsikanlah dengan pembaca pulakkan. Ilmu wajib dikongsi baru bermanfaat.




Setiap kali ke nurseri, mesti ramai yang geram tengok pokok ros yang berbunga lebat. Nak tak nak, tersangkut lah sepasu. Tapi, habis segala kudup bunga ros menjadi mekar, pokok sudah tidak mengeluarkan bunga lagi. Jika ada pun tak semeriah ketika dibawa pulang dari nurseri.

Ada orang kata tak bagi baja. Tapi, macam-macam baja dah di beri. Apa lagi yang perlu dilakukan. Hakikatnya, ros atau mawar memang tanaman yang mudah untuk di tanaman namun cerewet dan mudah mendapat ancaman penyakit. Azni A. R Azizan berkongsi cara untuk menghasilkan bunga ros yang meriumbun dengan mudah.

Artikel berkaitan:
7 Fakta Penting Peminat Tanaman Ros WAJIB Tahu
Ini Cara Pengurus Taman di Istana Buckingham Agar Mawar Sentiasa Sihat

Dulu kalau beli pokok bunga ros ni memang masa beli tu sahaja dapat tengok bunganya. Jangan kata nak tengok bunga, pokok dapat hidup pun dah cukup bertuah. Tapi lepas dapat petua dari cikgu sekolah dan saya cuba praktikkan memang menjadi-jadi pokok ros saya ni. Non stop blooming siap dapat buat anak pokok lagi

1. Buang daun-daun yang telah rosak dan mula kuning.
2. Bagi yang bunga dah berkembang mekar dan mula nak layu, ia perlu dicantas dan tanam pada tanah untuk hasilkan anak baru. Namun untuk hasilkan anak pokok, potonggan perlu disertakan dengan 3-5 helai daun dari bahgain bawah bunga
3. Gunakan baja dari kulit telur. Hancurkan kulit telur yang telah dibersihkan dan tabur pada pangkal pokok. Ia akan membekalkan kalsium dan menghasilkan daun yang bersaiz lebar

4. Sebaiknya, lakukan penamanan semula atau repotting dengan saiz pasu yang lebih besar untuk memberi keselesaan kepada akar pokok bergerak bebas. Kalau rajin, boleh pecah-pecahkan rumpun ros yang dibeli ini kerana kebiasaanya satu pasu yang dibeli dari nurseri mengandungi 3-4 pokok
5. Pastikan ros menerima pengamatan cahaya secara telus terutamanya di waktu pagi sekurang-kurangnya 6 jam sehari
6. Siraman perlu di lakukan sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Namun ketika musim hujan, pastikan medium tanaman kering sepenuhnya sebelum lakukan siraman. Jika masih lembap, tak perlu disiram

Saturday, August 10, 2019

Tips Doa Dari Surah Maryam


Assalamualaikum.
Perkongsian sari sahabat FB Puan Aminah

Dah lama saya janji nak tulis pasal TIPS Doa dari surah Maryam ,

Tapi saya bertangguh sampai dapat 'peringatan' berkali-kali dari Allah..

Tak de alasan lagi..
Maka hari ni saya kongsikan TIPS Doa Mustajab ni

Saya sendiri telah cuba berdoa guna kaedah ni dan mustajab dengan izin Allah.
.

Seorang sahabat saya ada berkongsi yang SISTEM BERDOA ni ada 2 cara.
Kita boleh pilih nak ikut cara Al Quran ajar atau berdoa ikut hukum alam.

Jika kita Berdoa ikut Al Quran ajar, maka Allah akan beri Rahmat Dia.

Berdoa ikut hukum Alam ni haram disisi ajaran Islam,

Berdoa ikut hukum alam ni tetap akan dapat tapi akan miss keberkatan..sebab tak ikut guideline Allah beri dalam Quran dan Sunnah .

Sebab tu kita tengok non muslim still dapat apa yang mereka minta, sebab sifat Allah sebagai Ar Rahman memang apply untuk semua mahluk dimuka bumi ni.

Tapi untuk orang yang beriman, Allah 'extend'kan kasih sayangNya maka Dia bersifat Ar Rahim pada hamba yang beriman.

Sebab sifat Ar Rahim Dia beri apa yang terbaik untuk kita, kadang ditangguhkan apa yang kita minta kerana Dia Al 'Alim yang tahu keperluan hambaNya.

Terharu kan dengan kasih sayang Allah pada kita?
Moga Allah pilih kita dikalangan hambaNya yang beriman.
.
.

Kenapa saya pilih berdoa ikut cara doa Nabi Zakaria ?

Sebab saya sangat terkesan bila baca ayat 2 Surah Maryam

ذِكْرُ رَحْمَتِ رَبِّكَ عَبْدَهُ زَكَرِيَّا

"(Ingatkan mereka) tentang rahmat Tuhan kamu kepada hamba-Nya, Zakaria,"

Dalam ayat ni Allah iktiraf Zakaria a.s sebagai عَبْدَهُ iaitu HambaNya.

Saya kira sebagai satu pengiktirafan tertinggi bila Allah acknowledge kita sebagai HambaNya..Petanda Allah redha dengan cara Nabi Zakariya meminta doa

Nak jadi 'HambaNya'?
Jom belajar doa cara Nabi Zakaria :

1) Gunakan suara yang lembut
*********************************

إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ نِدَاءً خَفِيًّا

"yaitu tatkala ia berdoa kepada Tuhannya dengan suara yang lembut."

Perkataan نِدَاءً ikut terjemahan ialah suara yang lembut dalam keadaan خَفِيًّا iaitu sunyi..ketika duduk seorang diri

2) Sebut KELEMAHAN diri ketika berdoa
******************************************

Ayat seterusnya Allah rekod Nabi Zakaria mengadu keadaan diri yang serba lemah, rambutnya putih beruban

قَالَ رَبِّ إِنِّي وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّي وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْبًا..

Dia berkata "Ya Tuhanku, sesungguhnya tulangku telah lemah dan kepalaku telah ditumbuhi uban, .."

Inilah pengakuan seorang hamba yang berTuhan
Dia mengakui kelemahan fisikal tubuhnya yang memerlukan Allah untuk tunaikan segala permintaan.

Ayat lain Nabi Zakaria menambah lagi :
وَكَانَتِ امْرَأَتِي عَاقِرًا..

"sedang isteriku seorang yang mandul.."

Nabi Zakaria megukuhkan lagi kelemahan perkahwinan dengan mengakui dihadapan Allah isterinya yang mandul.

Tertarik saya nak kongsikan dari segi linguistik ayat امْرَأَتِي

Allah pilih perkataan yang begitu tepat untuk gambarkan situasi Zakaria a.s ketika tu

Perkataan امْرَأَتِي iaitu biasa digunakan dalam Quran untuk menggambar perkahwinan yang ada masalah.

Contoh dalam Surah Tahrim Allah panggil isteri Nabi Nuh sebagai امۡرَاَتَ نُوۡحٍ kerana isteri Nabi Nuh seorang yang kafir,begitu juga isteri Nabi Lut a.s dipanggil امۡرَاَتَ لُوۡطٍ‌

Bukan perkataan 'zaujah' digunakan dalam situasi ni.

Apa yang kita boleh pelajari ialah mengadulah dengan jujur dihadapan Allah..segala masalah kita

Bukan saja-saja Allah rekod kisah doa Nabi Zakaria ni tau,
mesti untuk kita belajar dan amalkan

3) Hajat adalah kerana Allah dan Agama
*****************************************

Inilah klimaks dalam kisah doa Nabi Zakaria..

Untuk apa nak dapat anak? untuk apa nak ada duit?
untuk apa nak sihat?

Nabi Zakaria terus mengajar kita cara doa dimakbulkan segera:

وَإِنِّي خِفْتُ الْمَوَالِيَ مِنْ وَرَائِي وَكَانَتِ امْرَأَتِي عَاقِرًا فَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا

"Dan sesungguhnya aku khawatir terhadap mawaliku sepeninggalku,
sedang isteriku adalah seorang yang mandul,
maka anugerahilah aku dari sisi Engkau seorang putera, "

Baginda risaukan keadaan kaumnya bila dia meninggal nanti..
Dia risaukan kaumnya sesat bila tiada lagi nabi dikalangan mereka.

Zuriat diminta untuk sambung legasi dakwahnya.

Lalu Allah jawab dengan beri khabar gembira kedatangan soerang anak lelaki bernama Yahya.

Hajat untuk tujuan kebaikkan agama memang cepat Allah jawab dan beri.
Saya sendiri dah pernah cuba,mustajab dengan izin Allah..
Ini formula doa mustajab dari Quran !

4) Rahmat turun bersama nikmat zuriat
*****************************************
Nabi Zakaria bukan saja dapat anak, tetapi Allah turunkan lengkap dengan pakej lain.

Allah sebut dalam AL Quran Nabi Yahya seorang yang:
+berhikmah dari kecil (وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا)
+lemah lembut حَنَانًا
+taat pada ibu ayah وَبَرًّۢا بِوَٰلِدَيْهِ

Rujuk ayat 12-14 Surah Maryam untuk lihat ciri-ciri anak soleh yang ada pada Yahya a.s

Inilah RAHMAT Allah yang turun ketika Dia mengabulkan hajat HambaNya

Diminta ialah zuriat, tapi bila Dia berkenan dengan cara kita berdoa ..Dia akan beri lebih..Inilah RAHMAT untuk orang yang beriman.

Kesimpulannya tiada yang lebih baik dari cara berdoa para Nabi yang diajar dalam Quran .

Moga Allah pilih kita sebagai HAMBANYA dan dimasukkan ke dalam syurga nanti..Allhuma Amin .

Silakan 'SHARE' supaya lebih ramai dapat beramal dengan cara berdoa yang sahih dari Quran .

Diizinkan untuk copy paste juga untuk sebaran.

*kupasan ilmu dari kelas Tafsir Surah Maryam oleh Syeikh Yahya Ibrahim

#quranicparenting

Friday, August 09, 2019

Cintaku Pada Ros Menguntum Kembali

Selamat bersua kembali viewers.

Suatu ketika dahulu cintaku tertumpah pada alam flora.
Pokok-pokok dan bunga-bunga.
Suka berkebun, bercucuk tanam.
Sampai terjun ke dunia bisnes online berjualan bunga ros jepun dulu.

Tetapi, cinta itu kemudian lenyap.
Padam, hilang.
Mood hilang entah ke mana.

Mungkin semasa kesibukan menguruskan arwah ibu mertua, pokok-pokok bunga banyak terbiar.
Tak sempat bersiram dan jaga dengan sempurna.
Akhirnya semua mati.

Tak kisahlah semua tu asalkan ibu mertua sihat kembali.
Namun takdir Allah, ibu mertua dijemput ilahi tanggal 5hb November 2014.
Syukurlah selama dia sakit Kak Reen, Hubby dan adik ipar menjaga segala keperluannya.

Selepas arwah pergi, mood masih down.
Tak rasa semangat pun nak berkebun.
Tak ada hati pun nak tengok pokok.

Tapi itulahhhh,
Rumah yang sebelumnya banyak pokok dan dipenuhi bunga berkembangan tetiba rasa tak ceria.

Tetiba dapat semangat baru.
Pelan-pelan ambik mood berkebun kembali.
Cari benih-benih pokok semula termasuk sayuran.

Syukur Alhamdulillah.
Hubby macam memahami sangat bila hadiah birthday pun dia hadiahkan pokok ros.

Bahagia sangat rasanya.
Tenkiuu sayang. 

Ini Ros Merah "Red Chillie" namanya sempena birthday tahun lepas.
Ros merah warna favourite Kak Reen.

Dek kerana itu, Kak Reen mula mengumpul kembali roses dan makin penuh sudah laman comelku.













CERITA TENTANG JATUH

Kau perlu jatuh sekali, untuk tahu siapa yang akan bertanya khabar tentangmu. Kau perlu jatuh untuk kedua kali, untuk tahu siapa yang ...