Teman-Temanku

Wednesday, January 23, 2013

Pegaga - Apakah khasiatnya




Setiap tumbuhan yang dicipta di muka bumi ini sememangnya mempunyai pelbagai khasiat dan kegunaannya. Cuma kadang-kadang, kita saja yang tidak menyedarinya. Salah satu daripadanya daun pegaga. Nama saintifik bagi pegaga ialah Hydrocotyle asiatica Linn dan ia adalah daripada Famili Umbilliferae. Di dalam masyarakat Melayu, pegaga sering digunakan sebagai ulam. Tumbuhan herba ini sebenarnya mempunyai nilai perubatan tradisi yang tinggi.

(a) Serikan Wajah Anda – Ambil secekak daun pegaga bersama akarnya, direbus dengan 2 gelas air sehingga tinggal segelas air rebusan itu. Tapiskan dan sejukkan. Setelah itu, minumlah sekali sehari setelah makan malam dan amalkan seminggu 3 kali. Anda akan dapati wajah anda akan lebih berseri.

(b) Kecutkan Peranakan – Bagi wanita yang mengalami masalah peranakan kembang atau lepas kedatangan haid bolehlah makan pucuk pegaga dengan buat ulam atau digulai. Amalkan setiap hari sehingga peranakan kecut.

(c) Menghilangkan Bintik-bintik Hitam Di Muka - Daun pegaga yang ditumbuk halus dan kemudian dicampurkan dengan bedak sejuk amat  mujarab untuk menghilangkan bintik-bintik hitam di muka. Caranya: Ambil 10 helai daun pegaga, cuci dengan air garam, kemudian ditumbuk halus dan campurkan air garam dengan bedak sejuk yang telah dicampurkan dengan sedikit air suam. Amalkan memakainya pada muka anda setiap malam dan cucilah pada keesokan harinya.  Lakukan petua ini setiap malam sehingga bintik-bintik hitam di muka anda hilang.

(d) Mengubati Sakit Kepala - Daun pegaga perlu direbus dengan kacang hijau dan dibiarkan semalaman dalam keadaan yang terdedah. Kemudian daun pegaga itu dimakan bersama kacang hijau dan air rebusan tersebut pula haruslah diminum.

(e) Mengubati penyakit sengal-sengal badan – Bagi mengubati penyakit ini, daun pegaga hendaklah direbus dengan bawang dan air rebusan itu haruslah diminum. Bagi mengubati sakit mata pula, daun pegaga direbus dan air rebusan itu diminum setelah dicampurkan sedikit dengan gula.

(f) Mengubati penyakit demam kepialu atau typhoid- Daun pegaga haruslah ditumbuk lumat dan diletakkan di atas dahi.

Antara khasiat lagi pegaga :

1) IA DAPAT MENGATASI PENYAKIT KENCING MANIS.

2) MENGURANGI KADAR LEMAK SETELAH MEGAMBIL SECARA. BERTERUSAN SELAMA 2 MINGU. BADAN AKAN TERASA RINGAN DAN SEGAR.

3) MENGATASI SEMBELIT DAN ANGIN.

4) MELANCARKAN PEMBUAGAN AIR BESAR DAN MEMBANTU MENGELUARKAN TOKSID AKIBAT SEMBELIT.

5) MENURUN KADAR ASID URIK YANG BERLEBIHAN AKIBAT PENYAKIT GHOUT.

6) MENHILANG KAN SAKIT KEPALA AKBAT MIGRAN.

7) MENHALUS KAN KULIT DAN MENGATASI MASA ALAH PENYAKIT KULIT.

8) MENGUAT KAN SEL OTAK DAN BAIK UNTUK MINDA KITA SEMUA.

9) MENGUAT KAN IMUNISASI BAGI MENCEGAH PENYAKIT.

10) SANGAT BAIK UNTUK WANITA YANG MEGANDUNG DAN SETELAH MELAHIR KAN ANAK.

11) MENGATASI MASA ALAH KENCING MANIS DENGAN MENURUN KAN KADAR GLUKOS DAN MENYEMBUHKAN GENGREN.

12) MENCEGAH MASA ALAH KARDIVASKULAR.

13) BAIK BAGI WANITA YANG MENOPOUS DAN OSTEOPORISIS.

14) JIKA ANAK2 KEMBUNG PERUT IA BOLEH DI RAWAT. MINUM AIR INI DI TAMBAH KAN MADU ASLI. INSYAALLAH..

15) UNTUK PENYAKIT KULIT SEPERTI - KURAP - GATAL2 - KUTU AIR - GENGREN. ( AMBIL HAMPAS TEH TERSEBUT DAN SAPU KAN PADA BAHAGIAN TERSEBUT.

16) BUAWASIR SETELAH DI MINUM - HAMPAS TEH TERSEBUT DI BUNKUS DALAM KAIN PUTIH DI BUNKUS KEMAS. KEMUDIAN DI SELIT KAN TEMPAT SAKIT DAN PAKAI SELUAR DALAM.

'' CARA-CARA MINUM NYA. KITA DI GALAK KAN MINUM SETIAP RENDAMAN SEBANYAK 3 KALI. SETELAH ITU BARU HAMPAS INI DI GUNA KAN. BUAT SAPU PADA TUBUH KITA.

AIR RENDAMAN JAGAN LAH TERLALU PANAS SETELAH DI MASAK BIAR KAN SELAMA 15 - 10 MINIT BARU LAH KITA RENDAM TEH HERBA PEGAGA INI
.''



No comments: