Wednesday, February 12, 2014

Tips dan Petua Menanam Petunia 






Oooo…..aku dah tersampuk hantu petunia….bukan dari mana pun…semuanya dek kerana group dalam FB yang citer-citer pasal pokok-pokok dan tanam bunga…Kengkawan group tu.. berkobar-kobar dan hari-hari share gambar pokok munge-munge memasing. Dan yang paling x boleh tahan… pokok petunia la. Bunganya…masyallah… gebus sangat meleret-leret sampai ke lantai… terutamanya petunia-petunia Cik Puan Salina Abu, Cik Yaya Dila, Noy Green, Farah Shukri dan beberapa kengkawan yang lain. 

Pokok nie memang dah lama Reen nampak kat nursery tapi x berani nak beli coz takut x hidup lama. Almaklumlah x der pengalaman. So…bila ari-ari tengok pokok orang jer…meronta-ronta hatiku nak mencari petunia…

Maybe nak jadi rezeki… masa lalu kat depan Nurseri jalan utama nak ke Nagalilit kebetulan byk pokok baru sampai…berbagai warnanya…hu…hu… makcik tak dapat tahan lagi. Akhirnya makcik Reen nie terbeli la pokok petunia ni… Wooo….wooo heppy sekejap. Bukan sepasu tau… tapi 3 pasu chekkk oooiii.. Hubby pun tengok jer…tapi dia puji pokok bunga tu cantik..Satu putih bersih, satu ungu dan satu lagi putih berbelang ungu.. nama saintifiknya x sempat nak cari…

Selepas melalui pembacaan dan penelitian serta petua-petua yang dicedok melalui sifu-sifu petunia yang x lokek ilmu berkebun dalam FB…Reen kongsikan di sini petuanya..semoga dapat bermanfaat untuk semua….

Petua 1 (dari Cik Puan Salina Abu)

Pokok petunia yang baru dibeli perlu ditukar pasu yang lebih besar…so pokok tu  boleh membesar dengan sihat bagaikan juara. Keluarkan pokok petunia tu…ambil campuran tanah + baja tahi ayam + baja kimia untuk subur (warna hijau) + baja kimia untuk berbunga (warna pink)… gaul kesemuanya hingga sebati. Masukkan ke dalam pasu..kemudian tanam balik petunia tu… Siram macam biasa. Lepas tu pembajaan seminggu sekali guna baja tahi ayam ataupun lebih mudah, baja tahi ayam direndam kemudian disiram terus ke pokok petunia. Jangan lupa juga baja kimia untuk berbunga.

Petunia perlu disiram pada waktu pagi. Perlukan banyak cahaya tapi tidak boleh terdedah kepada air yang berlebihan kerana boleh merosakkan pokok & akarnya. Dinasihatkan diletakkan dibawah teduhan atau sedikit berbumbung bagi petunia baru. Pokok petunia perlukan cahaya yang banyak untuk mengeluarkan bunga dan pertumbuhan. Tetapi ada juga yang Reen nampak pokok petunia diletakkan terus ke cahaya matahari…anda berani..cubalah.. mungkin boleh jadi coz ada yang Reen nampak digantung di tengah-tengah bandar …tengah panas lagi..ok ajer..Ada berani…boleh try.

Untuk mendapatkan ranting dan pengeluaran bunga yang banyak…daun-daun dan bunga-bunga yang kering perlulah dibuang. Dengan memotong ranting-ranting pokok yang sudah tua, ia akan merangsang pengeluaran ranting baru dan bunga-bunga baru akan keluar nanti.

Ada juga petua meletakkan ketulan ais batu di dalam pasu untuk membuatkan petunia lebih segar dan banyak bunga. Boleh try juga teknik nie…

Lupa pulak… pokok petunia nie kekadang boleh kena serangan bena putih atau white flies..atau kuyau.. So.. ikut petua cuma semburkan Fumakilla H2O aje…coz dia ni water based (berasaskan air).. pokok pun selamat…x rosak.


Petua 2 (dari Cik Puan Farah Shukri & Norzalina Mohd Noor)

Selain itu, kita juga boleh ikut petua ini…ini dari Cik Puan Farah Shukri dan Cik Norzalina Mohd Noor. Mengikut mereka, pokok petunia yang baru dibeli hendaklah direndam semalaman dengan baja tahi ayam yang dicampurkan dengan air.

Caranya begini, ambil baja tahi ayam kemudian masukkan air di dalam bekas yang besar sedikit dari pasu. Kuantiti agak-agak la..coz tahi ayam ni panas. Sebatikan campuran kedua-duanya. Kemudian ambil pasu petunia yang dibeli dan masukkan kedalam sebatian tadi. Rendam semalaman. Akar petunia akan menyerap sebatian ini semasa proses rendaman tersebut. Keesokan harinya siram pokok petunia dengan air yang banyak coz tahi ayam baunya agak kuat. Untuk kurangkan bau, cik kak- cik kak siramlah dengar air dulu ye.. Lepas tu bolehlah membaja seperti biasa selepas 2 minggu dengan baja subur & baja bunga.

Seperti biasa jugala.. untuk menggalakkan pertumbuhan pucuk-pucuk dan bunga yang lebih banyak.. bunga layu & ranting yang dah kurang elok perlulah dipotong. 

Ranting-ranting yang dipotong janganlah dibuang.. kerana boleh ditanam semula. Ranting yang dipotong diletakkan rooting agent dan boleh semai semula.Jadi anda semua boleh dapat pokok petunia yang baru…save budgetkan??? 

No comments:

ROS JEPUN CARNATION

 Assalamualaikum sahabat maya Kak Reen, Lamanya menyepi dari blog nie. Bersawang sudah, habuk sana sini. Azam tahun baru, nak rajin-rajin me...