Thursday, August 15, 2019

Cara Buat Racun Rumput Organik

Dah nak weekend kan ???
Mesti ramai yang cuti lepak-lepak sebelum gi jenjalan tu

Tertoleh lah tengok garden seciput dah mula tumbuh rumput lalang semula walau hari tu dah panggil orang mesinkan. Sekejap jer dah panjang.

Baru teringat hari tu ade simpan info buat Racun DIY. Boleh racun & matikan rumput dan lalang. Jom cikedout resepinya. Yang penting organic uuolsss

CARA BUAT RACUN RUMPUT SENDIRI DIRUMAH
================================

Usah gelabah, kalau tak suka guna racun herbisid macam paraquat, boleh buat herbisid organik sendiri dengan menggunakan bahan asas yang ada kat rumah.

Kau hanya perlukan cuka masakan dan sabun pencuci pinggan. Juga alat penyembur supaya senang kerja kau.

Tuang cuka masakan tu dalam alat penyembur, dan titiskan 3 atau 4 sudu besar sabun pencuci pinggan. Kemudian kau sembur sepuas hati.

Cuka masakan mengandungi asid asetik dan asid asetik ini sangatlah tidak ngam kepada kebanyakan jenis tumbuhan. Sabun pencuci pinggan tadi pula bertindak sebagai ejen pelekit yang memastikan cuka kau sembur tadi melekit elok pada tumbuhan tersebut.

Aku sembur sekali sahaja dan seminggu kemudian bila aku datang kembali, rumput liar yang hijau tadi dah jadi coklat (mati). Kerja kau seterusnya adalah bawa keluar cangkul dan kerjakan semua rumput tu. Tak susah mana pun sebab selepas seminggu akar rumput pun dah kering dan mudah dicabut.

Tak payah panggil Bangla datang meracun dan cabut rumput.

Lebihan cuka kau boleh guna untuk buat ikan masak cuka dan lebihan sabun pencuci kau guna untuk cuci pinggan (jangan kau belasah campur dalam ikan masak cuka tu pulak).

Kredit : LanskapMaximus


No comments:

CERITA TENTANG JATUH

Kau perlu jatuh sekali, untuk tahu siapa yang akan bertanya khabar tentangmu. Kau perlu jatuh untuk kedua kali, untuk tahu siapa yang ...