Saturday, July 20, 2013

Cecil Brunner Ros aka Ros Pengantin


Sejak 2 minggu lalu Reen & hubby sampai rumah agak lewat petang, sekejap dah masuk waktu maghrib, jadi tidak sempatlah menjenguk kebun dan pokok-pokok ros yang telah dipruning oleh hubby last 2 weeks.


Hujung minggu yang lalu itupun ketika hari dah beransur petang, Reen baru sempat menjengah ke taman sekangkang kera… oppsss alangkah rasa gembiranya… sejambak Cecil Brunner Ros warna soft pink sudah mula memutikkan kudup bunga. Adalah lebih kurang dalam 7 hingga 10 kudup bunga… bahagia sangat. Beberapa ranting lagi mula mengeluarkan pucuk baru, so Reen buatla pincing kat pucuk ros tu, hopefully akan lebih banyak kudup baru keluar. Sebelum ini Cecil Brunner Ros ini ada juga berbunga, namun tidak sampai 5 atau 6 kuntum bunga sahaja.

Bunga Cecil Brunner ini ditanam tahun lepas diambil dari rumah jiran emak dikampung. Nak tanam sangat mudah iaitu dari keratan batang.

Sepintas lalu tentang Cecil Brunner Ros.

Cecil Brunner Ros juga dikenali sebagai Sweetheart Rose. Ia tumbuh berkelompok dan boleh mencapai ketinggian sehingga 4 meter. Selalunya Cecil Brunner Ros ini dijadikan pokok pagaran dan juga ditanam di pergola, gerbang dan sebagainya kerana ia adalah jenis memanjat. Ia akan berbunga di dalam bentuk cluster atau berjambak. Selalunya lebih dari 3 kuntum bunga di dalam satu jambak dan berbau agak wangi. Pokok ini adalah jenis yang tahan panas dan tahan kepada semua musim.


No comments:

ROS JEPUN CARNATION

 Assalamualaikum sahabat maya Kak Reen, Lamanya menyepi dari blog nie. Bersawang sudah, habuk sana sini. Azam tahun baru, nak rajin-rajin me...