Wednesday, November 06, 2013

FAKTA : KHASIAT GARAM



Selamat bersua kembali.

Hari ini Reen nak kongsikan sedikit info yang Reen dari dapat masa dok merayap kat FB beberapa hari yang lalu.  Artikel ini cerita tentang fakta sebenar tentang garam  yang kadangkala kita pun tak ambil pusing.

Kita selalu disogokkan dengan fakta palsu “ Kalau ambik garam berlebihan boleh kena penyakit darah tinggi… ini sememangnya protocol pihak Yahudi.

Kembali kepada cara kehidupan Nabi Muhammad SAW, sebelum makan Nabi akan meletakkan secubit garam dilidah untuk elak disantau dan menapis makanan yang akan dimakan.

Bila Nabi sampai ke tempat baru, Nabi Muhammad SAW akan mengambil garam dahulu untuk menyesuaikan hormone tubuh ditempat baru.

Untuk ubat disebabkan penyakit rohani, air perlu dicampurkan dengan garam terutamanya untuk mengubati penyakit berkaitan sihir, santau dan sebagainya.

KENAPA ????   Allah SWT telah menciptakan garam sebagai penarik segala TOKSID/ASID/RACUN dari dalam darah atau tubuh dan juga sebagai penarik unsur-unsur negative (pengalaman Darul Syifa’ untuk membersihkan rumah atau urusan memagar sekeliling rumah). Ramai tidak tahu bahawa garam adalah unsure yang boleh menyeimbangkan balik sistem tubuh manusia dan inilah sunnah Nabi.

Tapi garam boleh rosak sekiranya dimasak atau bertindakbalas dengan suhu yang TINGGI/PANAS. Maksudnya, kalau hendak memasak menggunakan garam bukit, jangan letakkan garam semasa masakan sedang PANAS MENGGELEGAK di atas dapur. Tutup api dan biarkan suhu turun dahulu, baru masukkan garam. Kita paggil cara ini “ bubuh garam atas darat” macam orang Arab lakukan. Iaitu letakkan garam semasa hendak makan.

MENGAPA ???? Garam mengandungi sodium dan potassium. Tubuh memerlukan lebih potassium, kalau terlalu panas yang tinggal hanyalah sodium di dalam garam tersebut. Potassium akan rosak sekiranya suhu panas. Oleh kerana itu, barulah boleh kena penyakit DARAH TINGGI.


Fikir-fikirkan…. SEKADAR PERKONGSIAN. Harap bermanfaat untuk semua.

No comments:

ROS JEPUN CARNATION

 Assalamualaikum sahabat maya Kak Reen, Lamanya menyepi dari blog nie. Bersawang sudah, habuk sana sini. Azam tahun baru, nak rajin-rajin me...